Eilatjärnvägens miljöpåverkan undersöks

Planerad järnvägssträcka från Medelhavet till Eilat vid Röda havets Akabavik. Foto: Wikipedia

Israel och Kina har kommit överens om att Kina ska bygga en 180-kilometer lång järnväg som går igenom Nahal Zin och Arava Valley till Eilat. När den är färdigbyggd kommer en resa mellan Tel Aviv och Eilat kunna bli 2 timmar kortare.

Israeliska parlamentet, Knessets, särskilda Utskott för södra delen av landet och även talrika miljöorganisationer kräver nu en grundlig undersökning av eventuell miljöpåverkan på grund av transporter av farligt gods.   

Israel Railways behöver sammanställa en rapport om miljöeffekterna av farlig frakt till och från Eilat, som del av ansökan om få att bygga en järnväg till staden vid den ekologiskt känsliga Akabaviken. Rapporten ska vara färdig innan sträckan byggs.

Det är ett krav som ställdes först av miljögrupper och beror på det faktum att materialet kommer att transporteras i närheten av befolkningscentra. Även ökenmiljön kan ta skada under byggfasen, fruktar de som bor i flera av Negevs kibbutzer.

Dessutom hävdar en del havsbiologer att även Akabavikens känsliga fauna och koraller kan ta skada av transporterna som bland annat levereras till Eilats hamn.

Generaldirektören för Israels miljöskydd, David Leffler anser att det inte finns någon anledning att befara att hundratals ton av farliga ämnen kommer att passera genom storstaden Be'er Sheva på väg genom Negevöken till Eilat.

- Vi måste dock göra allt att undvika farliga incidenter. Vi är glada att vår envishet ledde till beslutet om undersökning, sade Leffler. 

Det är dock inte enbart gods som kommer att transporteras till Eilat. Staden är också ett populärt turistmål för både inhemska och utländska besökare. Därifrån arrangeras även resor till historiska Petra i Jordanien.

Källa: Haaretz