Japanska JR Tokai tar på sig kostnader för maglevstationer

Foto: Railway Technical Research Insitute

JR Tokai, Japan Railway Co, tänker stå för samtliga kostnader vid byggandet av alla stationer vid den nya Shinkansenlinjen för maglevtåg. Från början krävde de att byggkostnaderna för stationerna skulle betalas av de respektive lokala myndigheterna, medan de själva skulle betala för huvudstationerna i Tokyo, Nagoya och Osaka.

- Vi ändrade oss för att vi var rädda för att vi kanske inte skulle nå ett beslut med de individuella prefekturerna om vi skulle förhandla kostnadsminskning, sade Yoshiomi Yamada, JR Tokais ordförande, vid en presskonferens.

Stationerna i Kanagawa och Nara kommer kommer byggas underjord medan de andra fyra kommer att ligga ovan jord. Kostnaden för att bygga en station under jord är beräknad att kosta 19,5 miljarder kronor, medan en station ovanpå mark beräknas att kosta 3 miljarder kronor. Den totala kostnaden för alla sex stationer kommer att kosta JR Tokai 52 miljarder kronor.

Detta kommer att öka JR Tokais finansiella börda från 746 miljarder kronor till 798 miljarder kronor.