Ny bansträckning på på Vestfold-linjen

Foto: Bane Nor

Den 28 september lanserade Bane Nor den nya bansträckningen mellan Farriside och Porsgrunn på Vestfold-linjen. I projektet ingår byggandet av en 22,5-kilometer dubbelspårsektion mellan Farriseidet och Porsgrunn, designad för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen, samt sju separata tunnlar, totalt 15 kilometer, och tio broar på totalt 1,5 kilometer.

– Projektet är ett viktigt steg för järnvägsutvecklingen. Restiden mellan Porsgrunn och Larvik tog en timme, men nu har vi en 12-minuters resa mellan de två stationerna, sade Transportminister Jon Georg Dale sade under invigningen spm ägde rum på Larvik Station.

Drammens station och Gulskogen stationen kommer att uppgraderas med både nya plattformar och spår.
Byggandet av en 14 kilometer dubbelspårig järnväg mellan Nykirke och Barkåker, norr om Tønsberg, kommer också att genomföras under moderniseringsprojektet. Den nya linjen består av två broar, fyra tunnlar på totalt 5,3 kilometer och en ny modern station väster om Skoppum. Den nya sektionen kommer att tas i kommersiell drift från och med 2024.

År 2025 ska byggnadsarbeten påbörjas för byggandet av 40 kilometer eller dubbelspår från Tønsberg till Larvik, som kommer att slutföras år 2032. Restiden minskar med 40 minuter mellan de två stationerna.
Som en del av Vestfolds-linjens moderniseringsprojekt öppnades Holmestrand-Parsellen-sektionen 2016, medan Barkåker-Tønsberg öppnade redan 2011.