InnoTrans 2018: Underhålls- och rälsbyggnadståg med betongblandare

Gult tåg: Betongtåg för Crossrail, kapacitet ca 250 kubikmeter per dag. Foto: Ateliers d'Occitanie SA France – Narbonne

Kvaliteten på betongen som används i järnvägsinfrastrukturen är avgörande. Ingen behöver uttorkad betong. En permanent och oavbruten tillgång av bearbetningbar betong i samband med tunnelarbeten eller vid isolerade spåravsnitt är oerhört viktigt.

För att kunna uppfylla dessa krav har det franska Narbonne-företaget Ateliers d'Occitane utvecklat framgångsrikt ett 450 meter långt betongtåg med en kapacitet på 250 kubikmeter färsk betong per dag för Crossrails byggarbetsplats i London.

Företaget utvecklar för närvarande nya tåg och vagnar med betongblandare ombord: däribland en betongvagn med en kapacitet på 12 kubikmeter och ett konkret tåg på två vagnar med en kapacitet på 24 kubikmeter och tåg med flera vagnar med en kapacitet mellan 60 till 300 m3.

Källa: InnoTrans