Alstom-Bombardier levererar 255 nya tåg till Île-de-France

Franska järnvägsbolaget SNCF & tillverkarna av rullande materiel, Alstom-Bombardier, beslutade nyligen vid konsortiets senaste gemensamma styrelsemöte, att modernisera och/eller ersätta helt äldre tåg på linjerna D och E i regionen Île-de-France.

Kontraktet omfattar totalt 255 nya tåg (130 för linje D och 125 för linje E), för ett uppskattat värde av 3,75 miljarder euro, vilket är det största kontraktet någonsin som har finansierats av Syndicat des transports d'Île-de-France (STIF).

Enligt konsortiets styrelse kommer parterna att inköpa nya tåg eller renovera drygt 700 tåg för att modernisera all befintlig rullande materiel, som har använts i genomsnitt över 30 år. 

Ordern kommer enligt parterna också att ha en positiv effekt på resten av järnvägsnätet. Drygt 15 procent av RER A- trafiken kommer att överföras till linjen E, som kommer att förlängas till Nanterre år 2022 och eventuellt så långt som till Mantes-la-Jolie två år senare.

Alstom kommer i samarbete med Bombardier att designa och leverera nya generationers tåg för linjerna D och E inom regionen Île-de-France´s nätverk, som drivs av SNCF Transilien. Den första fasta delen av ordern omfattar en leverans av 71 tåg för uppskattningsvis 1,55 miljarder euro, varav 100 procent finansieras av STIF.

I beloppet ingår alla designstudier, industrialisering, projektledning och homologering till ett värde av 450 miljoner euro. Dessa första 71 tåg kommer att levereras 2021 och de sätts in i trafik kort därefter. För konsortiet Alstom-Bombardiers del uppgår prislappen till 1.1 miljarder euro, varav Alstom står för 70 procent och Bombardier för resten.

Regionen Île-de-France har åtta departement, varav staden Paris intar en särskilt framträdande roll. Med drygt 12 miljoner invånare (2016) är regionen den mest folkrika i Frankrike. Sedan medeltiden har Île-de-France varit säte för den franska kungamakten och därefter för republikens institutioner.