Hoppa till huvudinnehåll
  • Hem
  • Jobbannonser
  • Annonsera
  • Nyhetsbrev
  • Om oss /Tips/GDPR
  • Reportage
Fler tidningar
Dagens Näringsliv
Bygg
Dagens Fastigheter
Stockholm Bygg
GBGbygg
Energi
Dagens VA
Vindkraft
Solenergi
Industri
Infrastruktur
Miljöteknik
Transport & Logistik
Metaller & Gruvor
Inredning
Papper & Massa
Sport & Fritid
Pulp & Paper
Mining & Metal
Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 15 2025
Hem

Senaste nytt

Det polsktillverkade vätgasloket SM42-6Dn har gjort en uppvisningsturné till svenska hamnar och terminaler där ett av stoppen skedde på Årsta Kombiterminal.
Vätgasloket som kan ge svenska hamnar och depåer en grönare framtid
Nattågen har många år på nacken. Många av dem tillverkades på 60-, 70- och 80-talen.
Nattågens framtid: ”Tvåvåningsvagnar med fyra sängar på höjden”
Coventry Very Light Rail (CVLR-system) är tänkt att fungera som ett tillägg till den befintliga kollektivtrafiken och bidra till att minska både trängsel och koldioxidutsläpp. Foto: Coventry University
Coventry testar ny lätt rälslösning för framtidens kollektivtrafik
Det inträffade totalt 69 allvarliga olyckor i bantrafiken under 2024, vilket är två fler än året innan. Foto: marissa beletti /unsplash
Fler omkomna i bantrafiken – självmord dominerar
Alstoms första nya Coradia Stream för lokaltrafik har anlänt till Norge för tester Foto: Norske tog. Nikolas Gogstad-Andersen
Första Coradia Stream-tåget har anlänt till Norge för test
‹›
  • Hem
  • Jobbannonser
  • Annonsera
  • Nyhetsbrev
  • Om oss /Tips/GDPR
  • Reportage

Sökresultat

Vätgasloket som kan ge svenska hamnar och depåer en grönare framtid

På sin uppvisningsturn é i Sverige gjorde polska PESAS vätgaslok SM42 6Dn ett stopp på Stockholm Årsta kombiterminal. Där fanns det tillgängligt för visit och provtur för besökarna på järnvägsmässan...

Article - 13 jun, 2025

Nattågens framtid: ”Tvåvåningsvagnar med fyra sängar på höjden”

Att köra och köpa in nattåg är dyrt. Samtidigt efterfrågar passagerarna bättre komfort och möjlighet till avskildhet. Ett sätt att få fler sovplatser per vagn är att använda tvåvåningståg där varje...

Article - 13 jun, 2025

Coventry testar ny lätt rälslösning för framtidens kollektivtrafik

Coventrys ambitiösa satsning på ett nytt, kostnadseffektivt spårtrafiksystem – Coventry Very Light Rail (CVLR) – har nu gått in i en ny fas. Med stöd från forskare vid Coventry University undersöks nu...

Article - 13 jun, 2025

Fler omkomna i bantrafiken – självmord dominerar

Totalt 112 personer omkom i bantrafiken under 2024, enligt statistik från Trafikanalys. Det är 9 fler än året innan. Majoriteten av dödsfallen skedde vid självmord – främst vid järnvägen. Även antalet...

Article - 12 jun, 2025

Första Coradia Stream-tåget har anlänt till Norge för test

Alstom och Norske tog har nu presenterat det första Coradia Stream Nordics-tåget i Norge. Tåget är det första i en leverans av 55 tågsätt och har anlänt för tester inför trafikstart i Stor-Oslo i juni...

Article - 12 jun, 2025

Deutsche Bahn: Återanvända elbilsbatterier och solenergi i ny kombination

För första gången har Deutsche Bahn installerat ett så kallat Second Life-batterilager i ett av sina verk för fjärrtåg. ICE-verket i Leipzig har utrustats med en batterianläggning som lagrar solenergi...

Article - 12 jun, 2025

Ledare - I framtidens nattåg sover vi fyra på höjden

Framtidens järnväg handlar inte bara om strömlinjeformade tåg som sätter fartrekord eller lok som drivs med alternativ till fossila bränslen. Där finns också mer stillsamma visioner. Exempelvis hur vi...

Article - 12 jun, 2025

Train & Rail slog rekord – fler besökare och fler utställare än 2023

Train & Rail på Stockholmsmässan är numer Sveriges största järnvägsmässa med stor monterutställning och välmatat seminarieprogram. På årets upplaga ökade antalet utställare med 15 procent, och...

Article - 12 jun, 2025

Alternativ finansiering ger hopp om modernisering av Inlandsbanan

Inlandsbanan från Mora till Gällivare står i dag för 10 procent av det svenska järnvägsnätet. Banan trafikeras av godstrafik året runt och turisttrafik på sommaren. Men trots att trafiken utvecklas...

Article - 12 jun, 2025

Stadler levererar nya TRAMLINK-spårvagnar till tyska Gotha

Stadler har tilldelats uppdraget att leverera nya spårvagnar av modellen TRAMLINK till staden Gotha i Thüringen. Avtalet om gäller i första taget fyra stycken inkluderar även en option på ytterligare...

Article - 12 jun, 2025

HS2:s nya superförseningar kan skjuta premiären till 2039

Det brittiska höghastighetsprojektet HS2, som ska binda samman Birmingham med London, har fått ytterligare en dramatisk kostnadsökning – och ytterligare förseningar. Den första etappen av...

Article - 12 jun, 2025

Unik svensk metod minskar tågförseningar med digital övervakning

En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd. Utvecklingen av ett modernare och...

Article - 11 jun, 2025

Ombyggnad av Stockholm Central kan kosta 17 miljarder

Stockholm Central och Tomteboda bangård står inför omfattande förändringar. Trafikverket utreder nu, på regeringens uppdrag, hur en ombyggnad bör utformas och genomföras för att möta framtidens behov...

Article - 11 jun, 2025

Sweco får miljarduppdrag i München

Sweco har tilldelats ett kontrakt av Deutsche Bahn (DB), Tysklands nationella järnvägsbolag, med start i maj 2025 och som pågår i cirka 4,5 år med möjlighet till en femårig förlängning. Sweco ska, som...

Article - 11 jun, 2025

Två viktiga järnvägsbroar klara i Åbo - trafiken återupptogs

Två viktiga broar inom järnvägsprojektet mellan Kuppis och Åbo – Nummens tunnelbro och Auraåns järnvägsbro färdigställdes nyligen. Tågtrafiken från Helsingfors återupptogs till Åbo centralstation...

Article - 11 jun, 2025

Tammerfors utökar sitt spårvägsnät mot Birkala och Linnainmaa

Tammerfors, Finlands tredje största stad, och Birkalas stadsfullmäktige har gett klartecken för en utbyggnad av stadens spårväg. Projektet, som drivs i två etapper, ska förbinda centrala Tammerfors...

Article - 11 jun, 2025

Sweco får leda tekniskt arbete vid stor S-Bahn-utbyggnad i München

Sweco har tilldelats ett mångårigt uppdrag av Deutsche Bahn för att övervaka och leda tekniska delar av ett omfattande infrastrukturprojekt i München. Projektet, som inleds i maj 2025 och beräknas...

Article - 11 jun, 2025

Sista etappen inledd – Rååbanan rustas för framtiden

Trafikverket genomför nu den tredje och sista etappen i moderniseringen av Rååbanan. Arbetet omfattar ballastrening och signalåtgärder mellan Helsingborg och Teckomatorp. Syftet är att korta...

Article - 10 jun, 2025

Nyköpings nya resecentrum växer fram

I centrala Nyköping byggs ett nytt resecentrum som en del av Ostlänken, den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Järna och Linköping. Resecentrumet ska möta framtidens behov med fler och längre...

Article - 10 jun, 2025

Nytt LED-system ska öka säkerheten i biltransportvagnar

Inuti de slutna biltransportvagnarna – så kallade autoracks – är ljusförhållandena ofta dåliga. Arbetare som lastar och lossar fordon har traditionellt fått förlita sig på svaga ljuskällor från...

Article - 10 jun, 2025

Inlandsbanan söker privat finansiering

Inlandsbanan vänder sig till privata aktörer för att finansiera upprustning av järnvägssträckan Mora–Gällivare. Enligt Länstidningen Östersund krävs 11,5 miljarder kronor för en totalrenovering av den...

Article - 10 jun, 2025

Lok nytt affärsområde hos SweMaint

SweMaint har från den 1 juni 2025 ett nytt affärsområde i verksamheten. Det nya området har införts som del av företagets ordinarie serviceerbjudande och omfattar underhåll av ellok. Förändringen är...

Article - 10 jun, 2025

WSP får uppdraget för ombyggnad av Sävenäs rangerbangård

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas...

Article - 9 jun, 2025

Sverige tar steg mot ny Öresundsförbindelse

Regeringen har utsett Allan Widman till särskild utredare för att ta fram ett underlag till en framtida svensk-dansk utredning om transportkapacitet över Öresund från 2050. Syftet är att skapa samsyn...

Article - 9 jun, 2025

Skånetrafiken bryter upphandling om Pågatågen

Skånetrafiken meddelar att upphandlingen om Pågatågstrafiken från december 2026 nu avbryts. Ett beslut om detta skickades nyligen till förvaltningsrätten och berörda anbudsgivare. Skälet är att...

Article - 9 jun, 2025
  • Visa fler

Toppnyheter

Det polsktillverkade vätgasloket SM42-6Dn har gjort en uppvisningsturné till svenska hamnar och terminaler där ett av stoppen skedde på Årsta Kombiterminal.

Vätgasloket som kan ge svenska hamnar och depåer en grönare framtid

Nattågen har många år på nacken. Många av dem tillverkades på 60-, 70- och 80-talen.

Nattågens framtid: ”Tvåvåningsvagnar med fyra sängar på höjden”

Coventry Very Light Rail (CVLR-system) är tänkt att fungera som ett tillägg till den befintliga kollektivtrafiken och bidra till att minska både trängsel och koldioxidutsläpp. Foto: Coventry University

Coventry testar ny lätt rälslösning för framtidens kollektivtrafik

Det inträffade totalt 69 allvarliga olyckor i bantrafiken under 2024, vilket är två fler än året innan. Foto: marissa beletti /unsplash

Fler omkomna i bantrafiken – självmord dominerar

Alstoms första nya Coradia Stream för lokaltrafik har anlänt till Norge för tester Foto: Norske tog. Nikolas Gogstad-Andersen

Första Coradia Stream-tåget har anlänt till Norge för test

Tillsammans med solpanelerna, som har en maximal effekt på upp till tvåhundrafemtio kilowatt, täcker batterisystemet omkring en fjärdedel av verkets totala elförbrukning. Det innebär en årlig besparing på cirka åttiofemtusen euro i energikostnader.  Foto: Deutsche Bahn AG, Max Lautenschläger Tillsammans med solpanelerna, som har en maximal effekt på upp till tvåhundrafemtio kilowatt, täcker batterisystemet omkring en fjärdedel av verkets totala elförbrukning. Det innebär en årlig besparing på cirka åttiofemtusen euro i energikostnader.  Foto: Deutsche Bahn AG, Max Lautenschläger

Deutsche Bahn: Återanvända elbilsbatterier och solenergi i ny kombination

För första gången har Deutsche Bahn installerat ett så kallat Second Life-batterilager i ett av...

FOTO: SJ/Christian Kruse FOTO: SJ/Christian Kruse

Ledare - I framtidens nattåg sover vi fyra på höjden

Framtidens järnväg handlar inte bara om strömlinjeformade tåg som sätter fartrekord eller lok som drivs...

Annons

Träsliprar med modern träskyddsbehandling är rätt beslut för miljön och klimatet

Det svenska järnvägssystemets träsliprar som utgör ca 35% av landets järnvägssliprar är historiskt impregnerade med...

3300 personer besökte Train & Rail 2025 den 6–8 maj på Stockholmsmässan, en ökning med 10 procent jämfört med förra upplagan 2023. 
Även antalet utställare ökade från 151 till 174. 3300 personer besökte Train & Rail 2025 den 6–8 maj på Stockholmsmässan, en ökning med 10 procent jämfört med förra upplagan 2023. 
Även antalet utställare ökade från 151 till 174.

Train & Rail slog rekord – fler besökare och fler utställare än 2023

Train & Rail på Stockholmsmässan är numer Sveriges största järnvägsmässa med stor monterutställning och välmatat...

Den oelektrifierade Inlandsbanan är 105 mil lång och går till stora delar genom en befolkningsgles del av landet.
FOTO: Inlandsbanan Den oelektrifierade Inlandsbanan är 105 mil lång och går till stora delar genom en befolkningsgles del av landet.
FOTO: Inlandsbanan

Alternativ finansiering ger hopp om modernisering av Inlandsbanan

Inlandsbanan från Mora till Gällivare står i dag för 10 procent av det svenska järnvägsnätet...

Staden Jena i Tyskland tar just nu emot totalt 33 Tramlink-vagnar – här ses den sjudelade versionen under sin premiärtur i december 2023. Foto: Jenaer Nahverkehr Staden Jena i Tyskland tar just nu emot totalt 33 Tramlink-vagnar – här ses den sjudelade versionen under sin premiärtur i december 2023. Foto: Jenaer Nahverkehr

Stadler levererar nya TRAMLINK-spårvagnar till tyska Gotha

Stadler har tilldelats uppdraget att leverera nya spårvagnar av modellen TRAMLINK till staden Gotha i...

Annons

Euromaint – CAF:s förlängda arm i Norden

När CAF köpte Euromaint 2019 påbörjades en resa för båda bolagen, en resa som fortfarande...

Storbritanniens största infrastrukturprojekt HS2. Ett steg i taget. Bilden visar genombrottet i Chilterntunnel. Foto: HS2 Storbritanniens största infrastrukturprojekt HS2. Ett steg i taget. Bilden visar genombrottet i Chilterntunnel. Foto: HS2

HS2:s nya superförseningar kan skjuta premiären till 2039

Det brittiska höghastighetsprojektet HS2, som ska binda samman Birmingham med London, har fått ytterligare en...

Att få ner antalet tågstörande fel och minska förseningarna är värt många miljoner kronor per år. Foto: daria nepriakhina/unsplash Att få ner antalet tågstörande fel och minska förseningarna är värt många miljoner kronor per år. Foto: daria nepriakhina/unsplash

Unik svensk metod minskar tågförseningar med digital övervakning

En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel...

Ny plattformsmiljö – bredare, längre och tryggare plattformar. Visionsbild: Trafikverket Ny plattformsmiljö – bredare, längre och tryggare plattformar. Visionsbild: Trafikverket

Ombyggnad av Stockholm Central kan kosta 17 miljarder

Stockholm Central och Tomteboda bangård står inför omfattande förändringar. Trafikverket utreder nu, på regeringens uppdrag...

Grafik föreställande den nya Ostbanhof-stationen Bild: Sweco Grafik föreställande den nya Ostbanhof-stationen Bild: Sweco

Sweco får miljarduppdrag i München

Sweco har tilldelats ett kontrakt av Deutsche Bahn (DB), Tysklands nationella järnvägsbolag, med start i...

Auraåns järnvägsbro. Projektet genomförs under perioden 2021 till 2026 och har fått stöd från Europeiska unionen både i planerings- och byggskedet. Foto: Finlands Trafikledsverk (Väylävirasto) Auraåns järnvägsbro. Projektet genomförs under perioden 2021 till 2026 och har fått stöd från Europeiska unionen både i planerings- och byggskedet. Foto: Finlands Trafikledsverk (Väylävirasto)

Två viktiga järnvägsbroar klara i Åbo - trafiken återupptogs

Två viktiga broar inom järnvägsprojektet mellan Kuppis och Åbo – Nummens tunnelbro och Auraåns järnvägsbro...

Tammerfors spårvägsnät utvidgas i två riktningar. De rödmarkerade linjerna är aktuella infrastrukturprojekt. Karta: Tammerfors Stad. Tammerfors spårvägsnät utvidgas i två riktningar. De rödmarkerade linjerna är aktuella infrastrukturprojekt. Karta: Tammerfors Stad.

Tammerfors utökar sitt spårvägsnät mot Birkala och Linnainmaa

Tammerfors, Finlands tredje största stad, och Birkalas stadsfullmäktige har gett klartecken för en utbyggnad av...

Utsikt över Kista Galleria och Kista Science Park vid Kista tunnelbanestation i Stockholm Foto: ThePowerCouple/Unsplash Utsikt över Kista Galleria och Kista Science Park vid Kista tunnelbanestation i Stockholm Foto: ThePowerCouple/Unsplash

Extern granskning visar allvarliga brister i Norra Kistagrenen

En extern granskning av Tvärbanan Norra Kistagrenen i norra Stockholm visar allvarliga brister i styrning...

Siemens Vectron MS på Münchens transportmässa nyligen. Foto: Siemens Mobility Siemens Vectron MS på Münchens transportmässa nyligen. Foto: Siemens Mobility

Nytt Siemens-lok ska göra godstrafik över gränser smidigare

Siemens presenterar nu en ny lokmodell som är tänkt att förenkla och effektivisera godstransporter över...

Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Det är långt ifrån klart hur det kommer att se ut, men här visas hur S:t Larsgatan skulle kunna se ut precis innan det södra stationstorget. Till vänster leder stråket fram till huvudentrén och till höger fortsätter stråket norrut över den nya järnvägen. Linköpings innerstad kommer på sikt att växa fram till den nya stationen och vidare norrut. Längst till vänster syns det gamla lokstallet och längre bort sticker Tornet upp. Bild: Linköpings kommun Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Det är långt ifrån klart hur det kommer att se ut, men här visas hur S:t Larsgatan skulle kunna se ut precis innan det södra stationstorget. Till vänster leder stråket fram till huvudentrén och till höger fortsätter stråket norrut över den nya järnvägen. Linköpings innerstad kommer på sikt att växa fram till den nya stationen och vidare norrut. Längst till vänster syns det gamla lokstallet och längre bort sticker Tornet upp. Bild: Linköpings kommun

Markbeslut klart för Linköpings nya centralstation

Linköpings nya centralstation ska byggas på marken i stället för på en bro. Det politiska...

Malin Dahl, operativt ansvarig på Nordlo Improve och Demis Stavridis, IT-chef på Göteborgs Spårvägar. Foto: Nordlo Malin Dahl, operativt ansvarig på Nordlo Improve och Demis Stavridis, IT-chef på Göteborgs Spårvägar. Foto: Nordlo

Nordlo tar över IT-drift för Göteborgs Spårvägar

Ett flerårigt avtal har tecknats mellan Nordlo och Göteborgs Spårvägar, som driver Nordens största spårvägssystem...

Infranord TB-lok 2025. Foto: Zeppelin, Cat Infranord TB-lok 2025. Foto: Zeppelin, Cat

TB-lok från 60-talet får nya Cat C32B-dieselmotorer

Två TB-lok från slutet av 1960-talet har byggts om med moderna Cat C32B-motorer – en...

Kinesisk export på järnväg förbereds i Kina. Foto: Super International Shipping Rail Kinesisk export på järnväg förbereds i Kina. Foto: Super International Shipping Rail

Kinas USA-handel rasar – ökar istället exporten till Europa

Handelsrelationen mellan Kina och USA är nu inne i en av sina djupaste nedgångar på...

Varje tåg är omkring fyrtio meter långt och har kapacitet för 216 passagerare. De är konstruerade för att klara lutningar på upp till 220 promille, vilket är nödvändigt för den branta stigningen upp till Rochers-de-Naye. Tekniken är utvecklad med särskilt fokus på hållbarhet: bromsenergin återvinns och förs tillbaka till elnätet, och klimatanläggningen är konstruerad för att vara så energieffektiv som möjligt. Bild: Stadler Varje tåg är omkring fyrtio meter långt och har kapacitet för 216 passagerare. De är konstruerade för att klara lutningar på upp till 220 promille, vilket är nödvändigt för den branta stigningen upp till Rochers-de-Naye. Tekniken är utvecklad med särskilt fokus på hållbarhet: bromsenergin återvinns och förs tillbaka till elnätet, och klimatanläggningen är konstruerad för att vara så energieffektiv som möjligt. Bild: Stadler

Stadler levererar åtta nya panoramatåg till Rochers-de-Naye i Alperna

Transports Montreux–Vevey–Riviera (MVR) har tecknat avtal med Stadler om leverans av åtta helt nyutvecklade tandhjulståg...

Gamla tåg utan AC, servering eller fräscha toaletter skulle snart ersättas – men enligt Värnamo Nyheter blir de kvar i flera år på sträckan via Värnamo, Gnosjö och Hestra. Foto: ana martin/unsplash Gamla tåg utan AC, servering eller fräscha toaletter skulle snart ersättas – men enligt Värnamo Nyheter blir de kvar i flera år på sträckan via Värnamo, Gnosjö och Hestra. Foto: ana martin/unsplash

Gamla tågen blir kvar – nya försenas med flera år

Tågresenärer på kust-till-kust-banan får vänta flera år på bättre komfort. De gamla tågen, med bristande...

Siemens Mobility levererar avancerad automation för nederländsk godstrafik på järnväg
Foto: Siemens Mobility Siemens Mobility levererar avancerad automation för nederländsk godstrafik på järnväg
Foto: Siemens Mobility

Siemens färdigställer automatisering av godsbangård i Nederländerna

Siemens Mobility har slutfört automatiseringen av godsbangården i Kijfhoek i Nederländerna, enligt ett uppdrag från...

Tung transport på väg. Symbolbild: CSM Tung transport på väg. Symbolbild: CSM

Järnvägstransporter tappar mark – digitalisering kan ge vändning

Den europeiska godstransporten på järnväg befinner sig i ett djupgående strukturellt läge. Kombinationen av internationella...

  • Fler nyheter

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna direkt i din inkorg. (Kostnadsfritt)


*

Framtiden för det svenska stambanenätet ter sig osäkert. Foto: John Hardwick

Ledare -Svenska järnvägsplaner spårar ur

För tio år sedan fanns ett omfattande stöd i riksdagen för utbyggnaden av nya stambanor...
Nya numret av tidningen Infrastrukturnyheter.

Nya numret av Nordisk Infrastruktur ute nu (nr 4, 2025)

Nya numret av Nordisk Infrastruktur nr 4, 2025 ute! Kontakta prenumerera@conventusmedia.se för att få er...

Nya numret av Framtidens Järnväg (Nr 1, 2025)

Här kommer nya numret av Framtidens Järnväg nr 1, 2025 Läs HÄR! Trevlig läsning!
Annons

Extremt hållbart och underhållsfritt spår – perfekt för snäva kurvor

Höga tvärkrafter orsakade av tåg på kurvor med snäv radie utgör en betydande utmaning för...

Trasigt, trasigt, hela tiden. Bild: B.A. Own work, CC BY-SA 3.0

Järnvägens förfall måste hejdas

Att Sveriges järnvägar är nedslitna vet vi. Att järnvägarna är underfinansierade vet vi också. Att...
Under de fullständiga avstängningarna kommer det inte att vara möjligt att bedriva godstrafik till eller från de nämnda destinationerna, vilket kan leda till betydande förseningar och omdirigeringar. På grund av den samtidiga avstängningen av sträckan Berlin–Hamburg kommer godstrafiken till och från Hamburg-Billwerder endast att kunna ske delvis via städerna Lüneburg och Büchen. Foto: Deutsche Bahn

Bron Norderelbbrücke i Hamburg stängs för underhåll – påverkar godstrafik och pendeltåg

För att säkerställa Norderelbbrückes tillgänglighet i miljonstaden Hamburg krävs ytterligare underhållsarbeten på godsjärnvägsspåren (linje 1280)...
Amerikanskt militärmateriel har lastats på järnvägsvagnar vid Narviks station. Den transporterades med Ofotbanen till Sverige under Natoövningen Immediate Response i april i år. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

Nytt samarbetsavtal om godsvagnar ska stärka nordiskt försvar

I ett betydande steg mot att förbättra försvarskapaciteten i Norden har Bane NOR ingått ett...
Inom lokaltrafiken förväntas dock utmaningarna med långsiktiga avtal, som tecknades före pandemin, fortsätta att påverka lönsamheten negativt. VR planerar att motverka detta genom effektivitetsåtgärder och omförhandling av avtal, men utmaningar kvarstår inom den stadsnära lokaltrafiken. Foto: VR

VR Group återhämtar sig efter tufft första kvartal – svenska förvärv bidrar till ökad lönsamhet

Efter ett utmanande första kvartal har VR Group återigen ökat sin lönsamhet, vilket framgår av...
Foto:  Voith.

Så kan ny teknik lösa järnvägens kapacitetsknutar

Tekniken som kan lyfta hela det svenska järnvägssystemet finns redan. Med det digitala signal- och...
Hamnen i Göteborg Foto: Eduard47/Wikimedia Commons

DEBATT - Halvdan satsning på Göteborgs hamn kostar samhället miljarder

Göteborgs hamn är Nordens största och viktigaste hamn. Men hamnen är inte enbart kajerna och...
Höghastighetståg på bropelare är ett prismässigt attraktivt förslag för nya banor i Sverige.
Foto: Skanska/CRIG

DEBATT: Med höghastighetståg räddas järnvägen

Växelproblem, kontaktledningsfel, rälsbrott och tågförseningar. Anslagshöjningsförslagen i Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen räcker inte för att...
Sveriges underhållsskuld och behoven av nyinvesteringar i infrastruktur är akut. Arkivbild

Ledare - Skrotar överskottsmålet för att finansiera investeringar i infrastruktur

Det pågår en dragkamp mellan regeringen och Trafikverket när det gäller upprustning och. nyinvesteringar i...
Keolis tillsammans med två andra kollektivtrafiksgiganter känner sig diskvalificerade. Foto: nikola johnny mirkovic/unsplash

Debatt - "Är stockholmarna beredda att betala 2 miljarder kronor extra för tunnelbanan?"

Av: Jan Kilström, CEO Continental Europe, Keolis Keolis överprövar upphandlingen av Stockholms tunnelbana Den främsta...
Klas Dagertun. Foto: Kaunis Iron

Krönika: Varför duckar regeringen katastrofen på Malmbanan?

Av: Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron Jag förstår att det är långt från regeringens kontorskorridorer...
Malmbanan. Foto: Arkivbild

Malmbanan: Nio urspårningar på fem år

Stoppen på Malmbanan i norra Sverige innebär en betydande ekonomisk börda för Sverige. Trots detta...
Klas Dagertun. Foto: Kaunis Iron

Krönika: Varför duckar regeringen katastrofen på Malmbanan?

Av: Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron Jag förstår att det är långt från regeringens kontorskorridorer...
Dannemora gruvor i Dannemora i Uppland har dokumenterad brytning från 1400-tal, kanske så långt tillbaka som 1200-talet. Foto: ArildV/Wikimedia Commons

Hargsbanan till Dannemoragruvan ska rustas upp

Trafikverket och Näringslivets branschorganisationer har inom ramen för Näringslivspotten beslutat att finansiera en upprustning av...
Infrastrukturminister Andreas Carlson framträdde på bildskärm i ett inspelat tal på Järnvägsdagen. Foto: Anders Carlsson

Järnvägsdagen - Branschen efterlyste långsiktighet i beslut och planering

Underhållsskulden och finansieringen av ny och sliten järnväg stod i fokus när järnvägsbranschen och trafikpolitiker...
Foto Jernhusen

Ny tågdepå i Säve från Jernhusen och Västtrafik.

Nu har den tagits i bruk, utbyggnaden av Sävenäs tågdepå i Göteborg. På uppdrag av...

Läs specialtidningen Framtidens Broar kostnadsfritt här

Läs Framtidens Broar , en digital tidning i samarbete med Nordisk Infrastruktur HÄR! Den digitala...
Bildtext: Trafikverket planerar att byta kontaktledningar på sträckan Göteborg–Alingsås vilket mer än halverar tågkapaciteten mellan Stockholm och Göteborg. Foto: Trafikverket

Krönika; För vem arbetar Trafikverket?

Från och med januari 2025 kommer tågkapaciteten på sträckan Stockholm-Göteborg minska med 55 till 65...
Ringhals kärnkraftverk, idag med två reaktorer ”bortkastade”. Foto: Annika Örnborg

Ledare - Så förstördes Sveriges energiförsörjning

Den här tidskriften och dess systerorgan på nätet, energinyheter.se, har sedan länge i ett antal...
Arlanda Express är ett exempel på privatfinansierad infrastruktur. Foto: Arkivbild

Ledare

Nu kräver näringslivet med Svenskt Näringslivs styrelseordförande Jacob Wallenberg i spetsen att Sverige måste ta...
Carl Adam Holmberg är vd för Snälltåget som startade 2007 och är en del av franska Transdev. På järnvägsmässan Train & Rail berättade han om svårigheten – trots lyckade resultat – att driva passagerartrafik över nationsgränserna i Europa. Foto Anders Carlsson

Snälltågets vd: Ta bort hindren för utlandsresor med tåg

Påståendet att det är få som reser utomlands med tåg bemötte Snälltågets vd Carl Adam...
Europaparlamentarikern Jakop Dalunde (MP) medverkade på järnvägsmässan Train & Rail.

Mässan- Europaparlamentariker vill flytta järnvägsbeslut bort från medlemsländerna

Jakop Dalunde, Europaparlamentariker för Miljöpartiet, menar att järnvägsnationalism sätter käppar i hjulen för en utbyggnad...
Matthias Asplund, vid Trafikverket, förläste vid järnvägsmässan Train & Rail. Hans föreläsning hade rubriken Innovationers betydelse för järnvägssystemet och underhållet. Foto Anders Carlsson

Mässan- Nu går det att mäta komforten på tågresan.

Hur bekväm tågresan är kan tyckas vara en subjektiv upplevelse. Men Trafikverket och EU-rail har...
Vid järnvägsmässan Train & Rail på Stockholmsmässan presenterade Stefan Persson, biträdande förvaltningschef vid Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana, utbyggnaden av nya tunnelbanelinjer i Stockholm. Foto: Anders Carlsson

Mässan -Tunnelborrmaskin gör debut vid t-banebygge

När Älvsjölinjen ska byggas får sprängmedlen ligga kvar i sina lådor. I stället ska en...

Mest läst just nu

Ombyggnad av Stockholm Central kan kosta 17 miljarder
Ledare - I framtidens nattåg sover vi fyra på höjden
Inlandsbanan söker privat finansiering
Första Coradia Stream-tåget har anlänt till Norge för test
Nattågens framtid: ”Tvåvåningsvagnar med fyra sängar på höjden”