Minskat resande påverkar SJ:s resultat

Kvartalets två sista veckor påverkar hela kvartalsresultatet. Foto: SJ

Efter en stark inledning av kvartalet rasade SJs försäljning under kvartalets två sista veckor så pass mycket att det påverkar hela kvartalet. Rörelseresultatet för kvartalet uppgår till -72 miljoner kronor (130). Fram till mitten av mars hade SJ några av koncernens starkaste veckor någonsin. Resandet med SJ ökade under januari och februari med nio procent jämfört med samma period föregående år, som även det var mycket starkt. Efter att åtgärder för att bromsa spridningen av det nya Coronaviruset på allvar sattes in, rasade efterfrågan på tågresor på ett sätt vi aldrig tidigare sett. Sammantaget blev resandeutvecklingen under första kvartalet -4 procent.

– På extremt kort tid har vi tappat merparten av våra biljettintäkter. Sedan mitten av mars har SJs ledning och styrelse haft fullt fokus på den snabba händelseutvecklingen och utifrån ett antal möjliga scenarios tagit fram handlingsplaner och fattat beslut om åtgärder för att anpassa verksamheten till rådande marknadsläge, säger SJ:s vd Madeleine Raukas.

SJ:s styrelse har också beslutat att föreslå att utdelning till ägaren slopas för 2019.

– Tåget är framtidens sätt att resa och SJ har en viktig roll. Därför är det viktigt för oss att vara redo så snart samhället börjar återgå till det normala och resandet tar fart igen. Vi behåller våra medarbetare och låter verksamhetskritiska projekt och investeringar löpa på. Än så länge är vi fast beslutna att genomföra de investeringar i moderna tåg som vi lovat våra resenärer och kunder, säger Madeleine Raukas.

Punktligheten för kvartalet förbättrades jämfört med motsvarande period förra året, då långdistanstågen hade en punktlighet på 89 procent (81 procent) och medeldistanstågens punktlighet var 95 procent (92 procent). Även NKI, Nöjd Kundindex stärktes och ökade till 75 procent (72).