Trafikverket genomför ett rekordsnabbt spårbyte mellan Spånga station och Sulkyvägen vid Solvalla. På endast 75 timmar byts 1,5 kilometer järnväg ut med hjälp av ett 600 meter långt spårbyteståg och ny svetsmetod som minskar arbetstiden dramatiskt. Projektet är en del av Trafikverkets intensiva satsning på järnvägsunderhåll i Stockholmsområdet.
Stora maskiner och noggrann planering
Arbetet innebär att gamla räler och slipers ersätts med nytt, mer slitstarkt material. Totalt byts cirka 5 000 slipers – varje med en vikt på omkring 300 kilo.
– För att få till ett bra fungerande järnvägsunderhåll krävs en hel del. Smart planering i samarbete med branschen, men också tillgång till maskiner som gör jobbet snabbt och säkert, säger Örjan Eriksson, enhetschef underhåll järnväg Stockholm.
Spårbyteståget, som används för att utföra hela bytet i ett sammanhängande moment, kan lägga upp till 300 meter färdigt spår per timme.
Ny teknik kortar arbetstiden
Efter själva bytet tar svetsningen vid, vilket beräknas ta omkring 50 timmar. Den nya metoden innebär att Trafikverket använder mobil brännsvets i stället för den traditionella termiksvetsen.
– I arbetena med spårbyteståget använder vi ny och spännande teknik. Vi använder mobil brännsvets istället för termiksvets – det gör att vi kan jobba snabbare. Svetsningen tar nu 10 minuter istället för 1,5 timme. Metoden är dyrare, men det behövs för att vi ska hinna i tid, säger Örjan Eriksson.
Den nya rälsen får samma profil som övriga sträckor som redan uppgraderats i området, vilket ger jämnare drift och minskat slitage. Samtidigt kompletteras spåret med nytt makadam för ökad stabilitet.
Rekordtempo i järnvägsunderhållet
Att genomföra ett helt spårbyte på bara 75 timmar kräver noggrann planering och samordning. Genom att stänga av spåren tillfälligt kan Trafikverket arbeta effektivt under hela dygnet – till skillnad från nattunderhåll, där arbetstiden normalt är begränsad till fyra timmar.
Insatsen är en del av Trafikverkets satsning på att modernisera och underhålla järnvägsnätet i Stockholm, för att öka punktligheten och förbättra resenärernas upplevelse.
Källa: Trafikverket