Träsliprar ersätts i allt högre grad av plastsliprar. De främsta orsakerna är den snabba nedbrytningen av icke-kreosotbehandlade sliprar (även alternativt impregnerade sliprar har en begränsad livslängd) och den minskande acceptansen för att använda vissa trädarter. Plastsliprar, liksom trä, används främst där betongsliprar inte erbjuder den nödvändiga slitageminskande elasticiteten eller där större flexibilitet krävs, såsom i spårväxlar, som plana sliprar, eller där betong är helt olämplig, såsom på öppna stålbroar.
För många järnvägsingenjörer är dock plast ett relativt nytt material för påbyggnader. Eftersom "plast" beskriver en bred materialfamilj uppstår specifika osäkerheter gällande säkerhet och långsiktigt materialåldrande beteende.
Bland de största materialsäkerhetsriskerna finns försprödning på grund av väderpåverkan och UV-strålning, vilket kan utlösa spontana brott.
Lika problematiska är olämpliga materialblandningar, där armeringen brister vid definierade böjbelastningar och orsakar slipersbrott.
Plaster expanderar i värme och krymper i kyla. Om denna effekt inte begränsas av lämpligt materialval eller konstruktionsåtgärder kan spårvidden förändras och i extrema fall orsaka urspårning.
Olämpliga materialkvalitet kan påverka hållbarheten, till exempel vad gäller skruvutdragningskrafter. Regelbunden material- och komponenttestning är därför avgörande.
För att minimera dessa risker har järnvägsföretag och expertkommittéer världen över utvecklat sofistikerade testkataloger. Dessa kulminerade bland annat i ISO 12856-1-standarden år 2014. Bilaga B definierar gräns- och målvärden, testmetoder och verifieringar, särskilt för tryckhållfasthet, värmeutvidgning och långvarig väderpåverkan (se utdrag i tabellen).
Försprödningstester simulerar accelererat åldrande, medan återkommande serietester säkerställer jämn kvalitet.
Det är naturligtvis upp till varje infrastrukturförvaltare att specificera sina egna säkerhetskrav. FFU® (Fibre-Reinforced Foamed Urethane) utvecklades på 1970-talet av SEKISUI i samarbete med den japanska järnvägen och har varit i kontinuerlig drift sedan 1980. Materialet är certifierat för dricksvattenapplikationer och uppfyller egenskaperna för slipers av typerna A, B och C enligt ISO 12856-1 (2014). Tack vare ändlösa glasfibertrådar krävs ingen ytterligare förstärkning. Den linjära utvidgningskoefficienten α = 7,5 × 10⁻⁶ K⁻¹ är jämförbar med trä och betong, och brotthållfastheten har bevisats ner till −65 °C. Ingen försprödning har observerats i någon sliper hittills.
FFU® anses därför vara ett globalt materialriktmärke. FFU® syntetiska träslipers uppvisar sedan 1980 bevisligen den längsta livslängden av alla plastslipers på marknaden hittills.
Kontakt contact@sekisui-rail.de