Vossloh presenterade ny ultraljudsutrustning och hållbara lösningar för framtidens järnväg

Jonas Ivenäs, Marknadschef, och vice vd på Vossloh Rail Services Scandinavia AB, berättade om företagets nya produkter på järnvägsmässan Train & Rail.
Jonas Ivenäs, Marknadschef, och vice vd på Vossloh Rail Services Scandinavia AB, berättade om företagets nya produkter på järnvägsmässan Train & Rail.

På Train and Rail lyfte Vossloh fram två av sina mest innovativa satsningar: det högteknologiska ultraljudssystemet SoniQ Rail Explorer (SRE) och den återvinningsbara plastkompositslipern EPS. Båda produkterna visar företagets tydliga fokus på innovation, hållbarhet och cirkulär ekonomi inom järnvägssektorn.

– SRE är vår egenutvecklade produkt för ultraljudsprovning. Det är en banbrytande teknik som gör det möjligt att identifiera, lokalisera och förutsäga driftrelaterade avvikelser i rälsens inre med hög precision – till och med i mangankorsningar, där traditionella mätmetoder tidigare gått bet, berättade Jonas Ivenäs, Marknadschef och vice vd på Vossloh Rail Services Scandinavia AB.

Ultraljudsinspektionen kompletteras av tekniker som dokumenterar rälsens längsgående och tvärgående

profiler, och tillsammans ger systemet nya möjligheter att upptäcka slitage och skador innan de blir ett säkerhetsproblem. Vossloh har genomfört fullskaliga tester och kan nu mäta djupare in i stålet än vad som tidigare varit möjligt – ett tekniksprång inom järnvägsunderhåll.

 

Plastkomposit som ersätter kreosot

Vid sidan av SRE visar Vossloh också upp sin plastkompositsliper EPS, som är återvinningsbar. Produkten är framtagen som ett miljövänligt alternativ till de traditionella kreosotimpregnerade träsliperserna.

– Kreosotslipers ska ju fasas ut och vi ser EPS som en framtida lösning – både ur hållbarhets- och återvinningsperspektiv, säger Jonas Ivenäs.

Slipersen kan dessutom kompletterats med ljuddämparmattor för att motverka de ljudproblem som ibland förknippas med alternativa material.

Produkten har redan testats i Sverige i samarbete med Trafikverket, men används också i länder som Tyskland och Polen.
 

Cirkulära växlar

Vossloh lyfte även fram en cirkulär satsning på reviderade växlar, där begagnade växlar får nytt liv efter att ha demonterats från spåret.

– Det här är en viktig del i vår hållbarhetsstrategi. Vi återvinner nästan hundra växlar per år idag i vår verkstad i Borlänge, för kunder inom allt från hamnar till industrier och kommuner. Växlar som tas ur bruk är ofta fullt funktionsdugliga och kan revideras genom att byta ut eller reparera specifika komponenter, säger Jonas Ivenäs.

Planen är att integrera delar av den cirkulära växelhanteringen i anslutning till Vosslohs kommande växelfabrik i Sannahed. När nya växlar levereras till spår så kan de gamla tas med tillbaka i samma växelvagn för återvinning – ett arbetssätt som både sparar resurser och minskar klimatpåverkan.

– Cirkuläritet är inte längre ett sidospår, utan en central del i framtidens järnvägsinfrastruktur, säger Jonas Ivenäs.