I en debattartikel – underskriven av samtliga medlemskommuner längs Dalabanan – krävs nu att Trafikverket lever upp till sina åtaganden:
Dalabanan är en livsnerv för stora delar av Mellansverige. En livsnerv som säkerställer arbetspendling, fritidsresande, näringslivsutveckling och regionförstoring. I över femton år har det funnits löften om att modernisera Dalabanan. Ett avtal undertecknat redan 2009 – då av Banverket, idag Trafikverket – fastslår tydligt både mål och ansvar: entimmes trafik, ökad punktlighet, förbättrad tillgänglighet och en kraftigt kortad restid mellan Uppsala och Borlänge. Men vad har hänt sedan dess?
Avtalet var inte ett önskemål, det var en överenskommelse. En konkret plan med etapper, ansvarsfördelning och finansiering. Trafikverket skulle bygga ut kapaciteten och genomföra tekniska förbättringar. Kommunerna åtog sig sin del: medfinansiering, resecentrumutveckling och ekonomiska garantier. Region Dalarna, Region Uppsala och Länsstyrelsen Västmanland avsatte medel i sina respektive länstransportplaner. Men hittills har den statliga parten inte levererat allt som utlovades vilket får konsekvenser.
Från 2027 kommer SJ att sätta in helt nya fordon på Dalabanan – moderna tåg med kapacitet för betydligt högre hastigheter och bättre komfort. Det är ett viktigt steg framåt. Men dessa nya tåg kommer inte att kunna utnyttjas fullt ut om inte infrastrukturen moderniseras i samma takt. Det är här Trafikverkets ansvar blir helt avgörande. Utan förbättrade spår, signaler och mötesstationer uteblir den överenskomna restidsförkortningen för resenärerna och utvecklingen för länen försämras.
När Trafikverket brister i att fullfölja sina åtaganden, drabbar det inte bara resenärer – det slår direkt mot näringslivsutveckling, mot regional tillväxt, mot klimatomställningen och mot tilliten till statliga aktörer. Hur ska lokala och regionala parter kunna investera långsiktigt när den nationella nivån inte gör det?
Vi kräver att Trafikverket hålls ansvarigt för det avtal de undertecknat. Vi vill se en tydlig handlingsplan för hur de fullt ut ska uppfylla de mål som avtalats. Det handlar om trovärdighet. Det handlar om respekt för de parter som investerat både pengar och förtroende i projektet.
Trafikverket har nu haft över 15 år på sig att förbereda Dalabanan för nya moderna tåg och snabbare trafik för resenärerna. Det är nu dags att leverera de åtgärder som Trafikverket, kommunerna och regionerna var överens om 2009.
Källa: Dalabanans Intressenter