Nattågen är åter populära, inte minst av klimatskäl. Men bakom framgången tornar stora utmaningar upp sig. Fordonen är föråldrade, ekonomin pressad och behovet av militära transporter ökar med NATO-inträdet. Under Train & Rail i Stockholm presenterade SJ:s Dan Olofsson en vision – och ett allvarligt läge – för nattågens framtid.
Nordic Infracenter presenterade fem talare under mässan Train & Rail i Stockholm. Fokus låg på framtidens järnväg. Först ut var SJ:s Dan Olofsson, strateg med lång erfarenhet av nattågstrafik. Hans tema lockade stor publik.
Poängen med nattåg är tydlig, enligt Dan Olofsson.
– Genom att resa och sova på natten så utnyttjar man tiden och kommer fram utvilad. På det sättet blir nattåg ett snabbt sätt att resa, samtidigt som man sparar in en hotellnatt. Och det är en viktig distinktion: med nattåg menas ett tåg som man kan sova på, inte att det går om natten, poängterade han.
Intresset ökar, inte minst i Europa, där flera länder investerar i nattågstrafik. Det klimatvänliga resandet är en viktig drivkraft.
Gamla vagnar och brist på lönsamhet
Sverige har i dagsläget 80 sovvagnar och 90 liggvagnar. Fordonen är gamla, vissa från 1940-talet. De är i stort behov av ersättning.
– I princip är den slut, men fram till dess att det finns nya fordon tillgängliga måste vi hålla liv i de gamla fordonen åtta till tio år till. Möjligen kan de rulla som säsongståg men de kommer inte att hålla för daglig trafik mellan Stockholm och Narvik eller för tunga, militära transporter. Något måste alltså göras.
Samtidigt är nattågstrafik dyr och svår att få lönsamhet i.
– Det lönar sig helt enkelt inte att köpa in på kommersiell basis. Kapitalkostnaden per plats är för stor. Så är det också nere i Europa där alla som kör nattåg gör det med statligt stöd i ryggen. De flesta nattåg är olönsamma och behöver statligt stöd för att kunna rulla.
Statliga medel avgör, menar han. I dag uppgår Sveriges årliga trafikupphandling till en miljard kronor. Av detta går hälften till Gotlandsbåtarna, en fjärdedel till flyg och en fjärdedel till buss och tåg, inklusive nattåg.
– Det krävs politiska prioriteringar och politiska beslut om nattågen ska överleva.
Beredskap och framtida behov
Klimat och regional tillgänglighet är starka skäl för investeringar. Men även försvaret lyfts fram.
– NATO-medlemskapet innebär ökade krav på transporter, från och till utbildningar och övningar, och Försvarsmakten har också lyft betydande brister i kapacitet på svenska järnvägen. Och då räcker det inte med sittvagnar, utan det krävs även sovmöjligheter. Civila nattåg och civil kompetens inom växling, och fordonskompetens som lokförare och reparatörer blir en viktig pusselbit i Sveriges beredskap.
En vision om nya linjer och bättre komfort
En framtida nattågsinvestering kräver moderna lösningar, enligt Dan Olofsson. Komfort och avskildhet är viktiga faktorer. Han lyfter Sveriges möjligheter att använda dubbeldäckare för att effektivt nyttja utrymmet.
– Vi kan utnyttja den breda profil som vi har i Sverige och köra dubbeldäckare där vi kan ”stapla” fyra personer på höjden. Vi måste också kunna erbjuda långa och stabila kontrakt så att operatörerna vågar satsa. Med hjälp av bekväma och tillgängliga fordon når vi också en annan typ av resande och turism. Sverige är, som ett avlångt land, perfekt för att köra nattåg, sade Dan Olofsson.
Han ser även nya sträckningar framför sig – bland annat kopplingar till Trondheim och Oslo samt förbindelser söderut via Hamburg.
– Det finns en betalningsvilja hos resenärerna.
Källa: Nordic Infracenter