För att godstågen ska kunna köra på sträckan får spåren inte luta mer än tio promille. I spårområdet sydost om Östansjö är lutningen för stor. Därför bygger Trafikverket en tunnel mellan Perstorp och Bållby.
Tunneln kommer att bestå av två enkelspårstunnlar. De kommer att gå genom berg av god kvalitet, ändå tätar vi berget innan sprängning genom så kallad injektering, med cementbaserat tätningsmedel. En beprövad metod för den här typen av tunnelbyggen. På så sätt hindras att grundvattnet tränger in i tunneln och att grundvattenytan därmed sänks.
Trafikverket har utfört omfattande undersökningar av berggrunden. Förutsättningarna för att driva tunnel i området är goda. I arbetet med järnvägsplanen har man också inventerat områdets naturmiljö, gjort en arkeologisk utredning och analyserat kulturarv i området. Järnvägen kommer att gå i ny sträckning.
– Med tanke på friluftsområdet som ligger i området för spårsträckningen är ett tunnelbygge den bästa lösningen, säger projektledare Gunnar Berglund. Byggtiden blir jobbig, men sen har vi naturen och skogen kvar, menar han.