Snälltåget svarar Trafikverket om nattåg till Europa

Trafikverket nämner summan 60 miljoner kronor per år för att täcka förlusterna för den operatör som kör dagligt mellan Malmö och Köln. Foto: Snälltåget

I somras gav Regeringen Trafikverket i uppdrag att utreda förutsättningarna för att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer. Trafikverket ska lämna förslag på vilken trafik som bör upphandlas, redovisa en tidsplan för genomförandet och göra en bedömning av kostnaderna för staten. Trafikverket ska också utreda andra möjligheter att underlätta etableringen av nattågstrafik till utlandet och hur staten kan bidra till att den upphandlade trafiken så snart som möjligt kan ersättas av trafik som bedrivs på kommersiell grund.

Snälltåget delar inte Trafikverkets bild om att det är motiverat att upphandla nattågstrafik till kontinentala Europa. Snälltåget, som enda tågbolag, driver sedan 2012 nattågstrafik till kontinentala Europa genom linjen Malmö – Berlin. På linjen Malmö-Stockholm kan Snälltåget mellan 2010 och 2019 se att det totala utbudet har utökats med ca 13 procent. Det går samtidigt att se att tack vare det utökade utbudet och konkurrensen så har det genomsnittliga biljettpriset för fjärrtåg mellan Malmö och Stockholm under samma period sjunkit med 20 procent

Får Trafikverket Regeringens uppdrag att upphandla nattåg till kontinenten innebär det att få har möjlighet att lägga anbud. I praktiken ser vi att Snälltåget eller ÖBB, det statligt ägda järnvägsbolaget från Österrike, är de enda som har möjlighet att lämna anbud på kort sikt – inte minst då Trafikverket förespråkar att operatören själv behöver tillhandahålla fordon till trafiken, vilket är en bristvara idag. Dessutom så ser vi en risk att Trafikverket detaljstyr upphandlingen på ett sätt som begränsar innovation och möjlighet för fler operatörer att delta i anbudsprocessen på lika villkor.