Alstom-Bombardier levererar nya tunnelbanetåg till Paris

Det exakta antalet tåg som varje leverantör kommer att producera har ännu inte fastställts. Den nya produktionsmodellen anses vara ett sätt att möta utmaningen med industrikapacitet. Bild: Alstom-Bombardier

Paris kollektivtrafikföretag (RATP) och Ille de France Mobility har tecknat ett leveranskontrakt med ett konsortium, som består av Alstom och Bombardier.

Kontraktet som uppgår till 530 miljoner euro stadgar för att leverans av 44 tåg för användning på linjerna 3bis, 7bis och 10 i Paris tunnelbanenät. Kontraktet innehåller ett alternativ för senare beställning av upp till 410 tåg.

Tågflottan kommer att bestå av 30 stycken 76 meter långa tåg med fem vagnar för linje 10 och 14 fyravagns-tåg för linjer 7bis och 3bis. Tågen kommer att starta trafiken mellan åren 2024 och 2026. De valfria tågen är avsedda för användning på linjerna 13, 12, 3, 8 och 7.

Kontraktsvärdet är lika fördelat mellan Alstom och Bombardier (265 miljoner euro) med båda företagen som kommer även att tillverka tågen i Frankrike. Båda företagen är ansvariga för montering, testning, utvärdering och certifiering och är inställda på att producera identiska tåg. Enligt en av Alstoms representanter är det för första gången som företaget arbetar på detta sätt.

Alstom kommer att utveckla och producera motorerna i Ornans; komponenterna för kraftöverföring i Tarbes; elektroniken ombord i Villeurbanne och IT-säkerhetssystemet i Aix en Provence.

 Bombardiers fabrik i Crespin kommer att ansvara för byggnationen av mekaniska komponenter inklusive karossskal och design och produktion av boggierna.

Bombardier kommer också att leverera luftkonditioneringssystemet och alla komponenter som bidrar till utformningen av interiörlayouten, inklusive belysning, säten, utrymmeskonfiguration och panelutrustning.

Projektet kommer att generera 9000 jobb inom den franska järnvägssektorn, inklusive 2300 personer för Alstom och Bombardier, varav 700 är ingenjörer.

De nya tågen kommer att tillverkas av 20 procent återvunnet material under produktionen och kommer att vara till 98 procent återvinningsbara i slutet av ”deras liv.”

Tågsätten kommer att konsumera 20 procent mindre energi än de nuvarande MF77-tågen som används på linjer 7, 8 och 13. Dessutom drar tågen nytta av elektrisk bromsning och hundraprocentiga LED-lampor.

Tågen kommer också att bidra till en besparing upp till 15 procent när det gäller underhållskostnader jämfört med de MF01-fordon som idag används på linjerna 2, 5 och 9, och som levererades mellan 2008 och 2015.