Tre anbudsgivare utvalda för spanskt höghastighetskontrakt

Talgo, ett av spanska höghastighetsoperatören Renfes snabbaste tåg. Foto: Wikipedia Commons, kredit:Alejandro Navarro López

Spaniens ledande järnvägsföretag Adif AV har valt ut tre budgivare för förhandlingar om driftavtal på tre spanska höghastighetskorridorer.

De tre framgångsrika anbudsgivarna är Renfe, Ilsa-konsortiet i Trenitalia och Air Nostrum, och Rielsfera, ett dotterbolag till French National Railways (SNCF).

Budgivningsansökan från tre andra anbudsgivare, Talgo Globalia-alliansen, Globalvía ​​och Eco Rail avslogs av Adif.

Adif AV planerar att underteckna ramavtalen före 15 mars 2020, med förbehåll för godkännande av Spaniens nationella kommission för marknader och konkurrens (CNMC). De tre godkända företagen kommer att kunna driva tjänster från och med den 14 december 2020 på följande sträckor:

Madrid - Barcelona - Franska gränsen (korridor 1)

Madrid - Valencia/Alicante (korridor 2) och

Madrid - Sevilla / Málaga (korridor 3).

Adif AV räknar med att denna verksamhet kommer att öka sådana höghastighetstjänster, som närvarande genomförs av Renfe, med 65 procent.