Tågstrul sänkte SJ:s resultat

Foto: Kasper Dudzik

De stora problemen i tågtrafiken har skadat förtroendet för SJ, konstaterar vd Jan Forsberg. Men de har även satt tydliga spår i resultaten. Vinsten sjönk under andra kvartalet till 94 miljoner kronor, jämfört med 340 miljoner förra året."Kvartal två kantades av stora infrastrukturproblem med nedblåsta kontaktledningar, rälsbrott och översvämningar som följd i kombination med att SJ hade för lite fordonsresurser för att kunna leverera planerat trafikutbud", skriver vd Jan Forsberg i en kommentar till rapporten.Problemen gör att förtroendet för SJ har skadats, vilket har lett till lägre intäkter, ökade kostnader för tågunderhåll, ersättningstrafik, restidsgarantier och ett minskat resande.SJ redovisar en vinst före skatt på 94 miljoner kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 340 miljoner kronor motsvarande period 2010. Nettoomsättningen för det statliga tågbolaget uppgick till 2 059 miljoner kronor, jämfört med 2 333 miljoner kronor ett år tidigare.För hela perioden januari-juni redovisar SJ en förlust på 140 miljoner kronor, jämfört med vinsten på 220 miljoner motsvarande tid i fjol.SJ jobbar nu med att återvinna kundernas förtroende, enligt rapporten.-Vi kan naturligtvis inte lämna några garantier att tågen kommer att gå lika punktligt i de värsta trafiksituationerna som i normaltrafik. Men vi känner att vi har gjort allt vi kan för att bidra till att det här ska bli betydligt bättre än vad vi har sett, sade Jan Forsberg när delårsrapporten presenterades.Bland annat utlovade han bättre trafikinformation, genom ett avtal mellan SJ och Trafikverket, samt att en beredskapsorganisation införs. Allt för att undvika ett trafikkaos liknande det i vintras.Ett sätt för att förbättra punktligheten för tågen i vinter är att SJ kommer att ha färre avgångar.-Vi lägger ett vintertrafikprogram som är utglesat. Vi vill att de tåg som ska gå, ska gå i tid så långt det är möjligt. När man får sådana här extrema väderleksförhållanden så behöver man fordonsreserver så vi drar väl ner trafikvolymen i antalet avgångar med närmare tio procent. Någon gång i mars växlar vi upp igen till sommartidtabell, säger vd:n Jan Forsberg till TT.Han säger att SJ:s fordonsflotta också har förbättrats för att klara vintern om den blir sträng.-De här två speciella vintrarna som vi har haft visade att de fordon som vi har tål inte den här typen av extremvintrar, så där har vi investerat väldigt stora pengar i att förändra och förbättra tekniken och skydda tågen för stora ismassor.För att stärka resultatet på kort sikt drar SJ i höst ned på alla utgifter "som är möjliga att påverka". Dessutom pågår ett effektivitetsarbete som under 2012 och framåt ska ta ner verksamhetens kostnadsnivå med minst 400 miljoner kronor, enligt rapporten.

(TT)