Afrikas järnväg under omfattande utbyggnad

Vagnar lastade med järnmalm. Foto: Aaron C

Tack vare en järnmalmsboom i Afrika så går flera gruvbolag ihop om att bygga ut och bygga om 5 100 kilometer järnvägsräls, en sträcka lika lång som mellan treriksröset i norra Sverige ned till mitten av Egypten. African Minerals, Rio Tinto och ArcelorMittal går ihop för att spendera 166 miljarder kronor på rälsläggning och etableringen av elva nya hamnar i västafrika, skriver Businessweek.

Järnmalmsfyndigheterna i västafrika kan vara lika stora som de i Pilbararegionen i Australien. Guinea, Sierra Leone, Liberia och Demokratiska republiken Kongo kan producera 250 miljoner ton järnmalm, eller nio procent av den globala produceringen, till år 2020, enligt Raw Materials Group.

Sierra Leone, som idag har en väletablerad gruvnäring och är framstående inom diamantbrytningen, kommer tack utvecklingen inom järnmalmsbrytningen i landet få en total ekonomisk ökning på 51 procent i år, enligt Monetary Fund. African Minerals spenderar 8 miljarder kronor på räls och hamnar i landet och utvecklar en gruva i Tonkolili.

I Guinea spenderar Rio Tinto 6,5 miljarder kronor i ett järnmalmsprojekt som kommer att producera 95 miljoner ton malm till år 2015. Företaget planerar att lägga 650 kilometer järnväg, gräva 21 kilometer tunnlar och anlägga en ny hamn söder om Conakry.

I Liberia har ArcelorMittal investerat 5,3 miljarder kronor för att renovera en järnmalmsgruva samt anlägga en hamn. I september börjar landet exportera järnmalm för första gången på 20 år. ArcelorMittal har renoverat 240 kilometer räls i Liberia, byggt om broar och installerat dräneringssystem som ett första led i projektet.