Nu är Hallandsås-tunneln invigd

Premiärtåget uppställt vid norra tunnelmynningen av Hallandsåstunneln. Foto: Christer Wiik
Näringsminister Mikael Damberg gör sig här redo i förarhytten, då det var han som fick äran att köra premiärturen genom tunneln. Foto: Christer Wiik
Knapptryck som officiellt invigde Hallandsåstunneln. Foto: Christer Wiik
Näringsminister Mikael Damberg, Trafikverkets gd Lena Erixon samt Per Brusk, projektchef Skanska. Foto: Christer Wiik
Erik Lööv, Trafikverkets projektchef för Hallandsås. Foto: Christer Wiik
Ett för dagen "uppklätt" Öresundståg redo att genomföra premiärturen genom Hallandsåstunneln. Foto: Christer Wiik

Näringslivsminister Mikael Damberg körde invigningståget de 8,7 kilometerna genom Hallandsåstunneln. Vid den norra tunnelmynningen stannade tåget och inför en stor publik genomfördes den officiella invigningen.

– En väl fungerande Västkustbana är en viktig länk både för nationella och internationella transporter. Tunneln genom Hallandsås ger omedelbart många fler tåg på Västkustbanan och genom tre nya stationer bidrar tunnlarna till ett ökat kollektivt resande och regional utveckling i norra Skåne och södra Halland, sade näringslivsminister Mikael Damberg i sitt tal.

De tre nya stationer som invigdes under dagen är Barkåkra och Förslöv söder om åsen och Båstads nya station, som ligger nära den norra tunnelmynningen.

I och med tunneln kan godstågens vikt fördubblas och istället för dagens fyra persontåg per timme finns kapacitet för 24 tåg per timme. Redan den första dagen som reguljär tågtrafik börjar gå genom tunneln den 13 december kommer 100 i stället för 50 tåg att gå på banan.

Invigningstalade gjorde också kommunstyrelsens ordförande i Båstad Bo Wendt, landshövding Margareta Pålsson, project manager Botond Orban från EU Inea och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Tunnelbygget startade 1992. 1997 stoppade Banverket och Skanska projektet på grund av miljöproblem. När bygget återupptogs 2003 var en tredjedel av tunneln klar. Hallandsåsprojektet står idag i flera fall modell för hur Trafikverket arbetar och driver stora projekt.

Projektet är samfinansierat av EU, Transeuropeiska transportnätet, och har kostat 10,8 miljarder kronor (i 2008 års penningvärde).