Roslagsbanan utökar kapaciteten

Roslagsbanan i Täby. Foto: Christer Wiik
Roslagsbanan i Täby. Foto: Christer Wiik

Nordostkommunerna i Stockholmsregionen växer kraftigt, vilket medför en nödvändig kapacitetsutökning på Roslagsbanans tre linjer. Drygt åtta miljarder kronor investeras i dubbelspårsutbyggnad, renovering av stationer, trafiksäkerhetsåtgärder och nya tåg.

Roslagsbanan, som utgår från Stockholms östra och förgrenar sig till de tre slutstationerna Kårsta, Österskär och Näsby Park, omfattar en sammanlagd sträcka på 65 kilometer och har drygt 45 000 resenärer ett genomsnittligt vardagsdygn.

2014 inleddes dubbelspårsutbyggnaden på flera sträckor i Täby, Vallentuna och Österåker. Parallellt genomförs åtgärder som ska dämpa bullret, förstärka signalsystemet och öka trafiksäkerheten överlag. I satsningen ingår även upprustning av befintliga vagnar, investeringar i form av tjugotvå nya tåg samt en ny tågdepå i Molnby i Vallentuna kommun.

Roslagsbanan, som byggdes i slutet av 1800-talet, består i huvudsak av enkelspåriga sträckor, vilket gör trafiksystemet känsligt för störningar. Ombyggnationen av Roslagsbanan resulterar dels i en utökad kapacitet, men även ökad punktlighet, mindre störningskänslighet och en ökad turtäthet.

Ombyggnad vid Stockholms östra
Våren 2015 påbörjades arbetet med att bygga om Stockholms östra station, för ökad framkomlighet och utökad kapacitet. Ombyggnationen innefattar bland annat förlängning av befintliga spår, flera nya växlar och att spår sex och sju flyttas upp så de hamnar på samma nivå som övriga spår. Stockholms östra förses också med en ny mittplattform med tak, nytt högtalarsystem och ljudabsorbenter vid plattformarna.

Från midsommar till och med den 7 november kommer stationen vara stängd för ombyggnadsarbeten. Tågen kommer att utgå från station Universitetet och resenärerna hänvisas till t-bana Universitetet för byte där. Under avstängningen renoveras även järnvägsbron över E18.

Under samma period stängs Näsbyparklinjen för bullerskyddsåtgärder längs hela linjen och resenärerna hänvisas till ersättningsbussar.

Fler dubbelspårsträckor
På Kårstalinjen byggs i framtiden fler dubbelspår: 3,5 kilometer dubbelspår mellan Roslags Näsby och Visinge och 2,1 kilometer dubbelspår mellan Täby kyrkby och Kragstalund. Nya järnvägsbroar har i samband med nya dubbespårsträckor byggts över Bergtorpsvägen och Norrortsleden, Bällsta station har byggts om och en kurvrätning har genomförts mellan Visinge och Norrortsleden. På Österskärslinjen  planeras 3,2 kilometer dubbelspår mellan Hägernäs och Ullna kvarnväg. Norr om Arninge byggs ett nytt enkelspår i ett nytt läge och en helt ny station,Arninge resecentrum, byggs också.

Ny tågdepå i Molnby
I mars inleddes de förberedande arbetena inför byggnationen av tågdepån i Molnby. Det femton hektar stora området där depån ska byggas är rikt på fornminnen. Marken genomsöks därför av arkeologer under det kommande året. Enligt nuvarande tidplan  räknar Stockholms läns landsting med att byggnationen av depån, som kompletterar de befintliga depåerna i Mörby och på Stockholms östra, ska kunna påbörjas 2016.

Planskild korsning anläggs i Frescati
Som en del av projektet  planeras i framtiden en planskild korsning i Frescati, en plats samtliga Roslagsbanetåg passerar. Tidigare var den här plankorsningen  en av Roslagsbanans mest olycksdrabbade platser.