DSB styckar åtta IC4-tåg till reservdelar

DSB IC4 test tåg från italienska Ansaldobreda i Århus, Danmark. Foto: Wikiepdia/H. Svendsen
DSB IC4 test tåg från italienska Ansaldobreda i Århus, Danmark. Foto: Wikiepdia/H. Svendsen

Den eviga följetongen om det statliga danska järnvägsbolaget DSBs kraftigt försenade dieseldrivna IC4 tågsätt tog ny vändning slutet av förra året i med publikationen av en oavhängig rapport om de åtgärder som krävs när alla tågsätten har levererats.

Rapporten, som fokuserade enbart på Ansaldobredas IC4 tåg, utfördes av schweiziska företaget Prosa, Schweiz, i samarbete med landets federala järnvägar (SBB) och Swiss Engineering Consultancy Enotrac, under förra hösten.

 Bedömningsgruppen utförde 47 intervjuer, otaliga möten och inspektionsresor samt studerade cirka 400 dokument.

Efter senaste årens problem kommer DSB att använda endast 72 av 82 de levererade tågen i trafik. Resten kommer att ”slaktas” och användas som reservdelar.

DSB beställde 82 fyrvagns- IC4 och 23 IC2 två-vagnsekipage år 2000 från den italienska tillverkaren i 2000, men de levererade tågen har drabbats av en rad tekniska problem och trafikstarten har försenats kraftigt.

IC4 är beteckningen på en ny dieselmotorvagn som beställdes och i viss mån levererades till danska DSB från italienska Ansaldobreda. Tåget skulle gå i fjärrtågstrafik i Danmark, till exempel Ålborg-Köpenhamn. De består av fyra delar med fast led mellan.

År 2007 började ett exemplar gå i provdrift med passagerare på en kortare rutt på Jylland. Det har varit fortsatta kvalitetsproblem.

Februari 2009 godkändes tågtypen för "riktig" trafik på villkor att vissa problem åtgärdas inom en viss tid, men bara lösa motorvagnar, inte flera ihop. Kort därefter levererades 7 st., varav 3 gick i trafik mellan Köpenhamn och Ålborg.

September 2010 kördes för första gången två tåg hopkopplade med passagerare, även om det uppstod en del problem med det under hela 2011. Under hela vintern 2011-2012 var alla IC4 ur trafik på grund av nya allvarliga bromsproblem.