Green Cargo får fortsatt förtroende av Boliden och kommer i ytterligare tre år att transportera cirka 700 000 ton per år. Sträckorna går huvudsakligen mellan Aitik och Skelleftehamn, där kopparslig från dagbrottet i Aitik till Rönnskärs kopparsmältverk i Skelleftehamn ska fraktas, samt mellan Skelleftehamn och Helsingborg, där koppar och bly från Skelleftehamn ska fraktas till Helsingborg.
– Vi är mycket glada över att Boliden fortsättningsvis väljer Green Cargo för sina nationella transporter. Det nya avtalet innebär ökad kapacitet i systemet och ger Boliden möjlighet att öka sina volymer på järnväg, något som möjliggjorts tack vare ett långvarigt och konstruktivt samarbete, säger Jan Kilström, vd för Green Cargo, i ett pressmeddelande.
Godset, som tidigare gick i egna tåg från Smedjebacken och Hofors till Ånge samt mellan Jordbro och Hallsberg, går nu i blandade tåg. Från Smedjebacken och Hofors transporteras rökstoft till Skelleftehamn via Ånge och rötslam från reningsverket i Henriksdal transporteras från Jordbro via Hallsberg och Skelleftehamn till dagbrottet i Aitik.
– Samarbetet med Boliden startade 2008, när Green Cargos dåvarande dotterbolag TGOJ Trafik ansvarade för Bolidens transporter. Sedan dess har TGOJ Trafik integrerats i Green Cargo och effektiviteten i logistikkedjan har årligen förbättrats. Med egna tåg i Aitikpendeln och Kopparpendeln kompletterat med blandade tåg i nätverket får Boliden en stabil och effektiv transportlösning som kan anpassas efter deras volymvariationer, säger Richard Kirchner, försäljningsdirektör för Green Cargo, i ett pressmeddelande.