Halverad restid Helsingfors – S:t Petersburg

Till en början ska Allegrotåget göra två tur & retur resor om dagen mellan de två Östersjömetropolerna. En enkelresa härifrån Helsingfors C kostar 84 euro i turistklass. Foto: Christer Wiik
Många nyfikna Helsingforsare tog sig till centralstationen för att bevittna Allegros jungfrufärd mellan den finska huvudstaden och den ryska andrastaden S:t Petersburg. Foto: Christer Wiik

Aldrig har det varit så smidigt att ta sig mellan Helsingfors och S:t Petersburg som nu, det efter att en snabbtågslinje städerna emellan nyligen invigts. Nu kan man ta sig direkt mellan Östersjömetropolernas centralstationer på endast tre och en halv timme.Den 12 december var alltså inte vilken vintrig söndagseftermiddag som helst vid Helsingfors Centralstation. Härifrån utgick nämligen jungfrufärden för det nya snabbtåget Allegro med ryska S:t Petersburg som slutdestination. Den knappt 450 kilometer långa järnvägssträckan mellan Helsingfors och S:t Petersburg tillryggalades tidigare på sex timmar och tjugo minuter. Men med det nya snabbtågskonceptet, som ersätter de gamla tågen Sibelius och Repin, minskas alltså restiden avsevärt och det lär bara vara en tidsfråga innan flygtrafiken städerna emellan lär reduceras rejält. De finska och ryska trafikoperatörerna VR respektive RZD har åtminstone goda förhoppningar om detta, då de har ett gemensamt mål om att inom en tioårsperiod kunna tredubbla tågtrafiken mellan Helsingfors och S:t Petersburg.Till en början avgår tågen två turer per dag i vardera riktningen, och på försommaren 2011 sätts ytterligare två avgångar in. Biljettpriset för en enkelresa är idag satt till 134 euro i affärsklass och 84 euro i turistklass.Halonen och Putin på plats i premiärtåget 

Under invigningsceremonin på Helsingfors järnvägsstation deltog flera tungtviktare från de båda ländernas järnvägsmyndigheter, däribland Mikael Aro, vd för finska VR-Group, (motsvarande svenska SJ) och Vladimir Jakunin, högsta chef för Rysslands Järnvägar, RZD.  Även Patrick Kron, vd, tillika ordförande för Alstom, tillverkaren av de nya Allegrotågen, fanns på plats, liksom Finlands president Tarja Halonen, som också fick äran att klippa invigningsbandet och förklara den nya linjen öppnad.– Ett flexibelt resande är en viktig förutsättning för kontakter och växelverkan. Den snabbtågstrafik som inleds i dag förbättrar betydligt möjligheterna till att människor av olika slag kan träffas, sade presidenten i sitt invigningstal och passade samtidigt på att lägga till ett miljöperspektiv i frågan.– Jag ser detta tåg som ett framtida ekologiskt alternativ för rörligheten. Oron för miljöns tillstånd och klimatförändringen har redan nu fått många att favorisera tåget som transportmedel. Tågförbindelsen är dessutom ett praktiskt val, eftersom det tar en direkt från en stadskärna till en annan, underströk Halonen.Den finska presidenten var självfallet en av hedersgästerna på premiärtåget och fick vid den ryska gränsstaden Viborg även sällskap av Rysslands premiärminister Vladimir Putin. Med dessa potentater på plats i invigningståget, markerades tydligt att denna händelse var speciell för de båda länderna.Karelian Trains

Allegroprojektet har också krävt ett nära samarbete nationerna emellan för att kunna realiseras. Dels så är Karelian Trains, ett joint venturebolag mellan det ryska järnvägsbolaget RZD och finska VR, ägare av Allegrotågen. För service, tidtabeller och biljettförsäljning ligger ansvaret hos operatörerna, det vill säga VR och RZD. Dels så har en viktig del i det nya snabbtågskonceptet varit att utveckla snabbare tull- och gränskontroller, en grundförutsättning är att pass- och visumhanteringen sker ombord på de rullande tågen. På så sätt kan passagerna omedelbart efter ankomst utan problem kliva av tågen och ta sig direkt ut i stadens centrala delar. Senaste Pendolinokonceptet – anpassat för dubbla system

Snabbtågen, Allegro, bygger på tågtillverkaren, Alstoms s.k. Pendolinokoncept, med ”tiltande” eller lutande tåg, en teknik som funnits i Finland sedan 1995. Tiltningsfunktionen gör det möjligt att öka hastigheten i kurvor på vanliga järnvägsspår utan att behöva göra några ändringar i spårgeometrin.Allegrotåget är ett s.k. semihöghastighetståg med en topphastighet på 220 km/t. Detta gäller på den finska sidan, i Ryssland kan tåget toppas till 200 km/tim.Allegrotåget, med plats för cirka 350 passagerare, har även specialbyggts för att tåla strängt vinterklimat och stora snömängder. Det har därför tjockare isolering än traditionella Pendolinotåg och en del utrustning är placerad på mer skyddade ställen.– Ett krav har varit att tåget ska klara 40 graders kyla, men vi har lång erfarenhet från nordiska förhållanden och är väl förberedda, uttryckte Alstoms Patrick Kron, vid en presskonferens i Helsingfors.Det nya snabbtågskonceptet har även krävt betydande investeringar i bannät i både Finland och Ryssland och eftersom det är olika spårvidder i Finland och Ryssland, 1524 respektive 1520 millimeter, har det inneburit att tågets hjulparsvidd är en teknisk kompromiss på 1522 millimeter. Likaså har ländernas skilda el- och signalsystem medfört att Allegrotåget specialanpassats med dubbla signalsystem och ett tvåströmssystem som gör att det kan köras på både Rysslands likströms- och Finlands växelströmsnät.Ombord finns alla faciliteter som brukar ingå i ett modernt tåg, som stickkontakter för bärbara datorer, justerbara säten och passagerarinformation som visas på displayer eller förmedlas via högtalare på finska, ryska och engelska.Tillverkas i Italien

Allegrotågen byggs dels i Alstoms italienska anläggningar, Savigliano och Sesto San Giovanni, där huvudfabriken respektive motorproduktionen återfinns. Dels finns en produktionsanläggning i franska Le Cresot, där det sker boggitillverkning. Service och underhåll av tåget kommer framför allt att ske i Helsingfors men även på vissa platser i S:t Petersburg.

 

Fakta:

Spårvidd: 1522 mm

Maxhastighet: 220 km/h

Antal säten: 352 + 2 handikappsäten

Total tåglängd: 184,8 m

Vagnslängd: 25 m

Sista vagnens längd: 27,2 m

Vagnens bredd: 3,20 m

Höjd från vagnstak till rälsen högsta punkt: 4,27 m

Maximal axellast: 17, 5 ton (med passagerare)

Volttal: Finland: 25 kV AC 50 Hz, Ryssland: 3 kV DC

Signalssystem: finska ATC-systemet och ryska KLUB-U-systemet

 

Hållplatser Allegro:

Helsingfors, Böle, Dickursby, Lahtis, Kouvola , Vainikkala, Viborg, S:t Petersburg.