Turkisk höghastighetsbana byggd på rekordtid

Foto: TDCC
Ett av turkiska järnvägars (TCDD) höghastighetståg modell HT65000 EMU. Foto: Philip Wormald

Nyligen öppnade en höghastighetsförbindelse mellan Turkiets huvudstad, fyramiljonstaden Ankara och Konya, Turkiets sjunde stad, med drygt 1 miljon invånare. Invigningen av den 212 kilometer långa banan förrättades av premiärminister Tayyip Erdoğan. Det är en dubbelspårig, elektrifierad bana som kortat restiden mellan de två miljonstäderna drastiskt - från över 10 timmar till 90 minuter.

Höghastighetsbanan har byggts på rekordtid: 4,5 år. Under sitt invigningstal framhöll premiärminister Erdoğan att det för närvarande är den höghastighetsbana i världen som byggts på kortast tid. Han jämförde med ungefär lika långa höghastighetsbanor i Italien (Rom-Neapel) och Tyskland (Hannover-Berlin) som tagit 11 respektive 7 år att bygga. Erdoğan gladde sig speciellt åt att banan utformats och byggts av turkiska ingenjörer och entreprenörer.

Trots att tunnelbygget framskridit så snabbt, är sträckan inte utan utmaningar. På den finns till exempel en drygt 2 kilometer borrad tunnel och 6 större broar och viadukter.

Tågets topphastighet är 255 km/h och kan eventuellt nå upp till 300 km/h. Den ursprungliga budgeten har överskridits med 20 procent och slutnotan landade på motsvarande 395 miljoner euro.