X62-tåget testas i Norrlandsklimat

Provtåg i form av ett X62-tåg från Norrtåg extrautrustat med slangar till boggierna för att kunna spruta såpvatten framför hjulen i syfte att simulera lövhalka. Foto: Atkins

Tågtillverkaren Alstom hade tagit fram en ny motorstyrningsprogramvara som skulle vara bättre på att hantera slirning och nu skulle detta program testas i verkligheten. Som teststräcka hade Atkins utsett ett avsnitt på banan Bredviken-Vuonoskogen som ligger mellan Kalix och Haparanda. Denna sträcka uppfyllde kraven på minimal lutning, hög tillåten hastighet och väldigt lite tåg i den ordinarie trafiken. Detta avgjorde valet av Haparandabanan framför banor längre söderut i landet.

I en provkörning av detta slag ingår mycket förberedelser. Uppdraget innebar bland annat att ta fram den provkörningsplan som ska godkännas av Trafikverket, planerade arbetstider i spårområdet ska bokas med mera. Dessutom är Haparandabanan försedd med European Rail Traffic Management System, ERTMS, vilket innebar att vi behövde kompletteringsutbilda oss för arbete på denna sträcka.

En viktig uppgift vid provkörningar är att säkerställa att spåranläggningen är återställd i ursprungligt skick innan ordinarie trafik släpps på. I detta fallet gällde det att verifiera att inga lämningar av såphalt spår blir kvar samt vid behov halkbekämpa provsträckan. Provkörningen bemannades av lokförare från Tågkompaniet, tekniker från tågtillverkaren Alstom i Tyskland och Frankrike samt provledare/tillsyningsmän och projektledare från Atkins och SNC-Lavalin.

Alla provkörningar förlöpte väl och nu återstår det för Alstom att tillsammans med fordonsägaren Transitio att utvärdera resultaten.