SJ förbereder sig för vintern

Foto: SJ

Vintern står för dörren och på SJ har arbetet med förberedelser pågått för fullt under hösten. Extra fokus har lagts på att se till att fjolårets problem med hjulskador på fordonen inte ska upprepas.Fredric Tylenius, ansvarig för vinterförberedelserna på  SJs Trafikledning, hur känns det inför vintern?

– Det känns bra. Jag känner mig trygg med att vi gjort ett gediget förberedelsearbete i år och har ett bra utgångsläge.

– Vi har jobbat hårt inom alla delar av SJ. Vi har till exempel sett till att fordonen är redo för vintern, testkört avisningsanläggningen och jobbat med trafikreduceringsplaner samt fört samtal med Trafikverket, som ansvarar för snöröjningen. Vi håller även på att uppdatera våra direktiv för Norrlandstrafiken, exempelvis hur trafiken anpassas efter olika temperaturer. Dessutom har vi haft extra fokus på fordonsunderhåll för att inte fjolårets problem ska upprepas.

– Fjolårets vinter var ovanligt långvarig och pågick samtidigt över hela landet. Stora temperaturväxlingar innebar att vi fick problem med våra hjul. Bristen på svarvkapacitet, som behövs för att åtgärda hjulskador, ställde till det ytterligare för hela branschen. Därför har vi mycket större lager av reservhjul i år, 30 hjulpar jämfört med fyra i fjol. Vi har även beställt mer underhållstid hos våra leverantörer och utökat öppettiderna på svarven.

– Tågen är egentligen ganska tåliga för vinterklimat, men en lång och snörik vinter ger stora påfrestningar på allt från hjul och strömavtagare till dörrar. Därför ska vi vara så väl förberedda som vi bara kan.

Varför drabbas fordonens hjul av krosskador vid stora temperaturväxlingar som under förra vintern?

– Hjulen är gjorda av stål, som är lite poröst och drar till sig fukt. När vi kör fordon mellan varma och kalla temperaturer får vi krosskador. När kylan slår till fryser fukten, när vi kommer in i värme blir det mer fukt och då orsakar vibrationer sprängningsskador på hjulen. De skadorna måste åtgärdas genom svarvning.