InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
Elektrisk Urbino 12 buss på InnoTrans. Den energi som återvinns vid bromsning lagras i bussens litiumjonbatterier med en kapacitet på 210 kWh. Fordonet är också utrustat med en plug-in-kontakt som gör att du kan ansluta till en extern energikälla. Alla enheter i fordonet, som vanligtvis drivs av en dieselmotor, har elektrifierats. Luftkonditioneringssystemet har en inbyggd konvekt UL500EM CO2-värmepump, som också används för uppvärmning av fordonet. Foto: Markku Björkman
Dessutom visas Citea SLFA 18. Foto: VDL
Den tyska elbusstillverkaren Sileo har en verkligen bred produktpalett. På Innotrans visar man en 18-meters hel elektrisk ledbuss. Foto: Markku Björkman

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och fälla omdöme om ett ansenligt antal elektriska bussar på en 500 m lång sträcka och även när de testkörs längs en ringformad asfaltväg av andra intresserade besökare.

På denna stora areal ställer ut bland annat busstillverkarna Alstom, Ebusco, Linkker, Solaris och VDL Bus & Coach.

I sommarträdgården presenterar totalt 19 utställare sina produkter med fokus på elektrisk rörlighet.

Solaris visar på InnoTrans företagets nya Trollino 12 trådbuss och dess elektriska Urbino 12 med de senaste lösningarna inom elektriska mobilitetssektorn.

Solaris presenterade sin första trolleybuss 2001. Sedan dess har tillverkaren levererat cirka 1200 fordon av denna typ till kunder i sexton länder. Det andra fordonet som ska visas i Berlin är Solaris elektriska Urbino 12 för Frankfurt am Main.

En annan nyhet som Solaris visar är ett fjärrdiagnos-system för batteribussar. Det förbättrar och stöder diagnos- och underhållsalternativen samt analysen av teknisk data som samlats in från fordonet. 

Dessutom visas Citea SLFA 181 och elektrisk Ebusco 2.2 - buss. Därutöver introduceras lösningar för laddningsinfrastruktur och luftkonditioneringssystem för elektriska bussar.

För första gången arrangerades "International Bus Forum" på Innotrans. Temat är "Elektriska bussar i kollektivtrafiken? Lösningar mot luftföroreningar i stadstrafik och mot klimatförändringar." Forumet arrangerades av Förbundet för tyska transportföretag (VDV). Evenemanget riktar sig till operatörer, tillverkare och leverantörer av elbussar i kollektivtrafik samt andra intresserade fackbesökare.

Sverige med på ett hörn

Karlstad får inom kort fyra nya snabbussar, som ska gå mellan Rud och centrum. Och de är så moderna och unika att den första, alldeles nybyggda bussen nu har presenterats på, InnoTrans, en av världens största järnvägsmässor.

En av alla saker som visas upp är alltså just Karlstadsbuss ledbuss, som går på el.

Karlstad har beställt fyra bussar som var och en kan ta upp till 140 resenärer.