Västra stambanan pekas ut som en av landets viktigaste järnvägar. Den mest akuta och prioriterade insatsen är kapacitetsförstärkning på hela sträckan mellan Göteborg och Alingsås. En satsning som Västra Götalandsregionen (VGR) tillsammans med flera aktörer nu lyfter fram som nästa stora infrastruktursatsning.
I en gemensam avsiktsförklaring, undertecknad av ett brett spektrum av aktörer – från regioner och kommuner till näringsliv och kommunalförbund – uttrycks ett starkt stöd för Västra stambanan med sträckan Göteborg – Alingsås som högsta prioritet.
– Västra stambanan är en nationell pulsåder för både gods- och persontrafik. Den binder samman Sveriges två största städer, kopplar till Skandinaviens största hamn och är avgörande för beredskap, export och regional utveckling, säger Helén Eliasson, ordförande regionstyrelsen.
Akut behov av kapacitetshöjning
Järnvägen är sedan länge överbelastad, vilket skapar störningar och hämmar utvecklingen mot ett hållbart transportsystem. Trycket är som störst mellan Göteborg och Alingsås – där är behovet av framtidssäkrad kapacitet akut.
Parterna går nu samman för att synliggöra den stora potentialen i nya bostäder och arbetsplatser längs stråket Göteborg–Alingsås. En gemensam stråkutvecklingsstrategi tas fram med fokus på stationsorter, klimatanpassning och kollektivtrafiknära bostadsbyggande – en satsning som stärker både hållbarhet och regional tillväxt.
Krävs statligt ansvarstagande
– Västra stambanan är avgörande för jobb och tillväxt i hela Sverige. Den binder ihop exportindustrin och import via Göteborgs hamn och är en förutsättning för vår internationella konkurrenskraft. Att stärka stambanan är att investera i Sveriges framtid, säger Lars Holmin, regionstyrelsens vice ordförande.
– Vi står enade bakom stråket Göteborg- Alingsås som den högst prioriterade infrastruktursatsningen längs Västra stambanan. Det handlar om att möta framtidens behov av hållbara transporter, minska klimatutsläppen och samtidigt skapa jobb och utveckling i hela landet – inte bara i storstäderna. Staten måste nu ta ansvar och prioritera detta i den nationella planen, säger Louise Jeppsson, ordförande i infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.
Tappar konkurrenskraft
– Västra stambanan är vår koppling till övriga delar av Sverige. Den är helt avgörande för att vi ska kunna hantera ökade godsflöden och fortsätta koppla samman Sverige med resten av världen. Utan kapacitetshöjningar riskerar vi att tappa konkurrenskraft och försämra Sveriges exportmöjligheter, säger Göran Eriksson, vd på Göteborgs Hamn.
Den breda uppslutningen där arton parter står bakom avsiktsförklaringen visar på en stark regional och nationell samsyn. Västra stambanan är inte bara en regional angelägenhet – den är avgörande för hela Sveriges utveckling.
Fakta
Bakom Avsiktsförklaringen för Västra stambanan står Västra Götalandsregionen, Region Örebro län och Region Sörmland tillsammans med Östsvenska, Västsvenska och Mälardalens handelskammare. Även Göteborgsregionens, Fyrbodals, Boråsregionens Sjuhärads samt Skaraborgs kommunalförbund är parter. Bland de direkt berörda kommunerna finns Göteborgs Stad, Partille kommun, Lerums kommun, Alingsås kommun och Vårgårda kommun. Därtill deltar Landsorganisationen i Västsverige, Göteborgs Hamn och Västra stambanegruppen.
Källa: VGR