Avancerad metod används vid bygget av Sveriges längsta rulltrappa

Den gula formvagnen är på väg att skjutas ner till botten av rulltrappsschaktet. Gjutningarna görs sedan nerifrån och upp. Foto: Region Stockholm
Den gula formvagnen är på väg att skjutas ner till botten av rulltrappsschaktet. Gjutningarna görs sedan nerifrån och upp. Foto: Region Stockholm

Bygget av den nya tunnelbanan i Nacka innebär komplicerade arbetsmoment. För att gjuta betong i det 100 meter långa schaktet, där Sveriges längsta rulltrappa ska installeras, används en specialbyggd formvagn. Två av tre etapper är klara och den sista genomförs under hösten.

Betong direkt mot bergväggen
Schaktet där rulltrapporna ska placeras har en lutning på 27 grader och kläs nu i betong som gjuts direkt mot bergväggarna. Hittills har cirka 40 meter färdigställts.

– För att göra gjutningen så säkert och effektivt som möjligt valde vi att bygga formen ovan jord, på en vagn. När formen var färdigbyggd sköts vagnen ner i schaktet till det läge där gjutningen började, sen drogs den på skenor upp genom schaktet, berättar Robert Lindfors, delprojektledare för station Nacka.

Formvagnen har lutats och är på väg att skjutas ner i rulltrappschaktet.
 Foto: Region Stockholm
På bilden syns formvagnen nerifrån, på väg ner i rulltrappschaktet. Foto: Region Stockholm

Minskar risker för arbetarna
Normalt byggs en träform direkt runt armeringsjärn i schaktet, men i det här fallet var förutsättningarna särskilt utmanande.

– Det som var utmanande här var framför allt det långa schaktet och att vi hade behövt bygga formen i kraftig lutning. Vi undvek risker för alla som arbetade med formbygget genom att använda en formvagn, säger Robert Lindfors.

Sista gjutetappen under hösten
Den tredje och sista gjutningen med formvagn genomförs under hösten. Därefter fortsätter arbetet både ovan och under jord.

När allt står klart kommer station Nacka att ha landets längsta rulltrappor. Blå linje planeras öppna för resenärer år 2030.

Robert Lindfors  Foto: Region Stockholm

Aktuella arbeten i Nacka
Vid de framtida stationerna Sickla, Järla och Nacka pågår nu byggnation av biljetthallar och entréer ovan jord. I tunnlarna utförs betong-, mark- samt vatten- och avloppsarbeten.

Blå linje till Nacka och Söderort
Tunnelbanans Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Utbyggnaden möjliggör nya bostäder och fler resmöjligheter, avlastar Slussen och ökar kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm.

Planerad trafikstart: år 2030, med sju nya stationer.

Källa: Region Stockholm