Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett viktigt steg i att stärka vår beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.
Ett av de största återbruksprojekten
– Vi ska nu genomföra ett av Trafikverkets största återbruksinitiativ någonsin. Cirka 87 000 begagnade betongsliprar ska sparas för återbruk i syfte att stärka vår försörjningsberedskap och Sveriges totalförsvar. Andra liknande insatser planeras även för 2026, säger Helena Eriksson, regional direktör vid Trafikverket.
Sliprarna har tagits upp i samband med spårbyte mellan Gällivare och Råtsi, en sträcka på cirka 89 kilometer. De transporteras med järnväg via Inlandsbanan till Arvidsjaur för tillfällig mellanlagring inför återbruk.
Bidrar till beredskap och klimatnytta
– Initiativet är ett viktigt bidrag för att stärka Trafikverkets beredskapsförmåga. Men återbruk av sliprar är också ett viktigt verktyg för att minska kostnader och minska klimatpåverkan, säger Helena Eriksson.
Leveranserna sker löpande fram till november. Arbetet genomförs i samarbete mellan myndigheten, Infrakraft, Railcare och Inlandsbanan AB.
Lång livslängd på sliprarna
Spårbytet på Malmbanan gjordes främst för att rälerna behövde bytas ut. Betongsliprarna har fortfarande teknisk livslängd kvar om de används på sträckor med måttlig trafikbelastning.
Fakta i säkerhetspolitisk kontext
Det försämrade säkerhetspolitiska läget i Europa gör tillgången till kritiska material allt viktigare. Genom cirkulär materialhantering minskar både klimatpåverkan och kostnader samtidigt som försörjningsberedskapen stärks. Återbruket av sliprarna ska bidra till järnvägens återställningsförmåga och till Sveriges totalförsvar, inklusive landets roll inom Nato och stödet till Finland i händelse av kris.
Källa: Trafikverket