Trafikverkets specialmaskin lägger spårväxlar med millimeterprecision

Maskinen som väger 52 ton totalt används vid byte av järnvägsväxlar. Foto: Trafikverket

Den stora specialmaskin som nu har rullat in i Trafikverkets arbetsområde i heter Desec och användes vid byte av järnvägsväxlar. Den kommer ursprungligen från Finland och kom till Sverige 1994 för att göra sitt första jobb i Kiruna. Maskinen väger 52 ton totalt och drivs av en dieselmotor på 128 hästkrafter.

Maskinen används vid byte av järnvägsväxlar och transporteras ut till projektet på en specialbyggd järnvägsvagn. De nya växlarna levereras på järnvägsvagnar och står då placerade på högkant. Växeln fälls sedan ned i horisontalläge så den ligger plant och Desec, som är en larvgående maskin, rullar in med larverna på var sida av växeln och placerar sig rakt ovanför för att sedan häkta tag i växeln med sina krokar och lyfta av den från järnvägsvagnen.

x

Larvfötterna kan vridas 360 grader så maskinen är mycket smidig att manövrera. Foto: Trafikverket

Desec kör sedan fram till den position där växeln ska vara placerad. En mätare i processen indikerar att växeln placeras i rätt läge. Den kan då läggas med en precision på någon millimeter. Slutjustering görs sedan med spårriktare som justerar bädd, räls och växlar.