Med konkreta forskningsresultat som Trafikverket och branschen kan tillämpa i praktiken bidrar branschprogrammet KAJT i förflyttningen mot ett mer automatiserat och digitaliserat järnvägssystem.
KAJT, Kapacitet i järnvägssystemet, forskar och utvecklar koncept, verktyg och metoder så att svensk järnväg ska ges förutsättningar att bli världsledande inom effektivitet, kvalitet och flexibilitet. Det innebär att branschprogrammet även adresserar frågor kring ökad automation och digitalisering inom tågplaneprocess och operativ drift.
– Med ny teknik, nya lösningar och ökad digitalisering kan järnvägen utvecklas för att stärka svensk konkurrenskraft och bidra till att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt, menar Magnus Wahlborg, projektledare KAJT för Trafikverket.
– KAJTs årliga höstseminarium var som vanligt både välbesökt och uppskattat och vi hade bra dialoger med många intresserade, berättar Magnus.
Några resultat som presenterades var:
- Optimering som stöd vid fördelning av kapacitet i tågplanen.
- Planering av infrastrukturunderhåll med beslutsstöd för att minimera trafikpåverkan.
- Indikatorer och data analys för ökad punktlighet i pendeltågstrafiken.
- ERTMS simulering och utbildning en viktig del för ett bra ERTMS införande.
- Järnvägssimulatorn och dess möjligheter att kopplas mot beslutsstödsmoduler/beslutsstödssystem för trafikledare och tåg.