Direkt tågförbindelse mellan Hangö och Helsingfors skulle gynna hela Finland

VR:s tåg anländer till Hangös järnvägsstation. Foto: Wikivand, kredit: VR
VR:s tåg anländer till Hangös järnvägsstation. Foto: Wikivand, kredit: VR

- En direkt tågförbindelse mellan Hangö och Helsingfors skulle också medföra att mindre stationer som till exempel Ingå kunde öppnas för trafik igen, skriver Henrik Wickström, vice ordförande i finländska Svenska folkpartiet i Ingå.

Tågtrafiken och utvecklingen av tåginfrastrukturen lyfts upp till diskussion i medierna med jämna mellanrum. Det är förståeligt i och med att man i Finland aktivt jobbar med stora banprojekt.

I en ledare i Finlands största svenskspråkiga tidning, HBL, tar Jan-Erik Andelin upp situationen med tågtrafiken västerut från Helsingfors. Antalet passagerare på kustbanan är stort. Regeringen har i år i samband med huvudstadsregionens MAL-avtal lovat att delta i byggandet av Esbos stadsbana. Banan skulle öka kapaciteten i tågtrafiken i huvudstadsregionen vilket också skulle göra trafiken från Västnyland och Åbo smidigare.

- Det är viktigt att vi i Västnyland aktivt jobbar för tågtrafiken. Just nu har vi till exempel en regional arbetsgrupp vars uppdrag är att utveckla kustbanan och dess trafik, skriver Wickström.

Det skulle, enligt honom, vara viktigt att spinna vidare på tanken att skapa en direkt tågförbindelse mellan Hangö och Helsingfors.

- Jag har lyft frågan flera gånger tidigare, eftersom då Hangö-Hyvingebanan äntligen blir elektrifierad så betyder det oberoende förändringar för den befintliga tågtrafiken mellan Hangö och Karis. Nya tåg måste skaffas, den processen kör snart i gång. Det skulle vara viktigt att nu beakta möjligheten till direkta tågförbindelser mellan Hangö och Helsingfors då nya lok ska skaffas.

En direkt tågförbindelse mellan Hangö och Helsingfors skulle också medföra att mindre stationer som till exempel Ingå kunde öppnas för trafik igen. Med tanke på att vi ska uppnå klimatneutralitet till 2035 är det viktigt att vi skapar förutsättningar för tågtrafik också på landsbygden i närheten av de stora städerna. Öppnandet av Ingå station skulle också stödja Fortums och ST1:s framtidsplaner i Ingå djuphamn där hundratals nya arbetstillfällen planeras.

Kustbanan måste utvecklas, understryker Wickström. De västnyländska kommunerna har fört fram en modell där kustbanan skulle utvecklas med dubbelspår på en del ställen så att tågen kunde mötas och kapaciteten ökas. Det här skulle vara billigare än dubbelspår hela vägen. Det skulle också trygga en smidig förbindelse från Västnyland till Åbo också i framtiden.

Det mest klimatvänliga är att optimera användningen av det befintliga bannätet och utveckla det, så att det blir ett reellt alternativ för fler pendlare. Det här är något vi i Finland inte alltid tycks inse i vår rälspolitik. En direkt tågförbindelse från Hangö till Helsingfors skulle enligt min mening gynna hela Nyland och därmed också Finlands utveckling.