Reviderad anbudsplan bekräftad för tågtrafik i nordöstra Tyskland

Ett tåg anländer till Bergens tågstation på ön Rügen i nordöstra delen av Tyskland. Foto: Wikimedia, kredit: Martijn van Exel

Tyska delstaten Mecklenburg-Vorpommern i nordöstra delen av landet har aviserat om ändringar i samband med kommande anbudsprocess om drifttillstånd inom det regionala järnvägsnätet vid Östersjökusten.

Mecklenburg-Vorpommern Transport (VMV) avser att bevilja kontrakt för regional tågtrafik på linjer som förbinder ön Rügen, städerna Stralsund, Rostock och Hamburg på följande sätt:

• Baltic Coast Network II (RE9 och RE10 Rostock - Stralsund - Binz/Sassnitz (Rügen) / Züssow) från och med december 2021 till december 2034, vilket avser totalt 1,8 miljoner tågkilometer.

• Baltic Coast Network I (RE 1 Hamburg - Schwerin - Rostock), som initialt kommer att offereras som ett "broavtal" med början från december 2021 till december 2025 och som omfattar 2,3 miljoner tågkilometer. Detta tillfälliga kontrakt kommer att följas av en ny koncession som kallas Netz Osta (OSTsee-Alster Network), som kommer att pågå från december 2025 till december 2040 och initialt representerar 2,5 till 3,1 miljoner tågkilometer per år.

Från och med december 2029 kommer koncessionen att innehålla ytterligare 1 miljon tågkilometer eftersom trafiken på linjen Lübeck - Bad Kleinen läggs till efter planerad elektrifiering och efter bygget av en ny anslutning väster om Bad Kleinen, vilket underlättar direkt trafik mellan Schwerin och Lübeck.

Deutsche Bahn Regio fortsätter att bedriva tågtrafik på linjen RE 1 Hamburg - Rostock.