Mälartåg sätts i trafik på sträckan Hallsberg-Stockholm

De nya dubbeldäckade regionaltågen sätts i trafik. Foto: Mälardalstrafik

Nu är det dags för nästa steg i den stora satsningen då Mälartåg sätts i trafik på sträckan Hallsberg-Katrineholm -Stockholm. Under våren kan resenärer på stationerna Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm kliva ombord på Mälartåg, som är de nya dubbeldäckade regionaltågen för ett bekvämt och effektivt resande. Två tåg sätts i trafik nu och till sommaren planeras samtliga avgångar på sträckan att trafikeras av nya Mälartåg.

– Med en ny sträcka för våra helt nya Mälartåg tar vi ytterligare ett steg mot ett bekvämare, smartare och bättre pendlande i Stockholm-Mälarregionen. Steg för steg förbättrar vi kollektivtrafiken och förenklar för fler att få ihop sina vardagspussel, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik Mälab samt trafikregionråd i Region Stockholm.

Totalt planeras 33 Mälartåg successivt sättas i trafik. Först ut var det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm som fick de nya regionaltågen. Efter sträckan Hallsberg-Katrineholm-Stockholm introduceras nya Mälartåg på sträckan Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm under sommaren/hösten 2020. Under hösten/vintern 2020/21 sätts tågen i trafik på sträckan Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-Ransta-Sala.

– Det är glädjande att fler resenärer nu får möjlighet att resa med nya Mälartåg. Tågen är anpassade för restider mellan 1-2 timmar, och kan gå i 200 kilometer i timmen vilket innebär att restiden kommer att kortas något på vissa delsträckor, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland.

De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg kan resenären också ta med sin cykel. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär i mån av plats. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer: Örebro- Eskilstuna-Stockholm (Uppsala) Hallsberg-Katrineholm-Stockholm Norrköping-Nyköping-Stockholm Linköping – Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala