Skånetrafikens satsningar i Simrishamn sparar 6 miljoner kronor årligen

Pågatåg på Malmö C. Foto: Skånetrafiken

Normalt sett anpassar Skånetrafiken tågens längd efter antalet passagerare. Detta innebär långa tåg under rusningstid och kortare när färre reser. Den möjligheten är dock mycket begränsad på sträckan Ystad-Tomelilla-Simrishamn. På grund av korta plattformar och brist på spår på ändstationerna finns idag ingen möjlighet att koppla till och från tågsätt före och efter rusningstrafik för att på så vis anpassa kapaciteten.

För att lösa det problemet investerar Skånetrafiken nu cirka 25 miljoner kronor i att förlänga en av de befintliga plattformarna i Simrishamn och samtidigt rusta upp ett så kallat uppställningsspår och förse även det med en ny plattform.

- Genom att ställa tågsätt i Simrishamn under lågtrafik kan Skånetrafiken årligen spara mellan 5 och 6 miljoner kronor – pengar som vi istället kan investera i mer tågtrafik, förklarar Johan Gomér och tillägger att investeringen även ger Skånetrafiken möjlighet att skapa en robustare trafik på sträckan.

Genom att Skånetrafiken och Trafikverket samplanerar projektet i Simrishamn med bygget av ett nytt mötesspår i Gärsnäs kan kostnaderna för arbetet minimeras.

Beslutet innebär att Skånetrafiken investerar 25 miljoner kronor i upprustningen av Simrishamns station medan Trafikverket investerar cirka 10 miljoner kronor.