Identifierar järnvägsgodset automatiskt

Prototyp kopplad med kamera med en strålkastare och RFID-läsare. Foto: Trafikverket

Att identifiera och registrera järnvägsvagnar med gods sker i dag oftast manuellt, något som både är kostsamt och tidskrävande. Nu har en ny lösning utvecklats som automatiskt kan registrera vagnarna i realtid.

Godsprogrammet inom Shift2Rail har utvecklat en smart port, Intelligent Video Gate, IVG, som med hjälp av smarta kameror, sensorer och RFID-teknik kan samla in data om de godsvagnar som trafikerar järnvägen och behandla uppgifterna i realtid. Tekniken möjliggör till exempel automatisk registrering av vagnar och enheter, men även skadekontroll av enheten sker därmed helt automatiskt. All insamlad data kan därefter användas  för terminalens planering och styrning av lasting och lossning.

– Det finns mycket pengar att spara när det gäller arbetet på rangerbangårdar och intermodala terminaler eftersom  mycket utförs manuellt/semimanuellt idag, berättar Jan Bergstrand koordinator i Trafikverket för Godsprogrammet i Shift2Rail.

Vid tågets avfärd kan tågets sammansättning prickas av och informationen lämnas vidare till kunder, mottagande terminaler och trafikledning. Porten kan även vara en del i tågets startprocess med bland annat syn- och bromsprov. Tekniken, som redan används för lastbilstrafik, kommer att provas för transporter mellan Köln och Malmö. Flera terminaler i Sverige liksom Göteborgs hamn är också intresserade att testa tekniken.

– Med hjälp av vår lösning får vi en kvalitetsmässigt bättre operation/hantering och terminalarbetet blir mer tidseffektivt. Målet är att kunna implementera Intelligent Video Gate fullskaligt på ett antal terminaler inom ett år, berättar Anders Ekmark, strategisk planerare, Trafikverket.