Svenskt tåg från Kina till Museidagen

Tåget som ska visas ses här i Hongkong, vid stationen Kowloon Tong, i Hong Kong, 2006. Foto: Jonas Strömblad.

SJAB köpte på 90-talet 43 stycken X2000-tåg från ASEA. Det byggdes även ett 44:e tåg som såldes till Kina, där det gick i trafik tills för några år sedan. SJAB har nu köpt det tåget från Kina. Just nu är det ombord på en båt, som förväntas komma till Uddevalla den 25 augusti. Därefter dras tåget till Västerås. Tåget består av motorvagn, mellanvagnar och manövervagn. Mellanvagnarna ska tas in på verkstad för att sedan komma ut i trafik, inkopplade i SJAB:s snabbtåg SJ2000 som är det nya namnet på X2000-tågen.

Trafikverket och Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, kommer tillsammans med SJAB att visa upp tågets manövervagn på den årliga museidagen i Gävle den 15 september. Vagnens förarhytt och sittavdelning kommer då att vara öppen för besök. Detta blir den enda visningen som kommer att ske av tåget i sitt ”Kina-skick”.

– Vi är väldigt glada att kunna få visa upp tåget på vår museidag, eftersom många yngre tågintresserade eller järnvägsanställda tycker det här tåget är spännande, så vi tror att många åker till Gävle enbart för detta, säger Henrik Reuterdahl på Trafikverket, Sveriges Järnvägsmuseum i ett pressmeddelande.

– Kinatåget ska användas för att plocka delar av när vi nu ska upprusta vår SJ 2000-flotta vad gäller såväl teknik, drivrutiner som komfort. En investering på totalt tre miljarder kronor under de närmaste fyra åren som innebär att vi ska kunna köra tågen i ytterligare 20 år, säger Claes Broström, fordonsdirektör på SJ.