Inhemskt tillverkade maglevtåg snart i drift i Kina

Ett tysktillverkat maglevtåg lämnar Pudong International Airport i Shanghai. Foto: Wikipedia

De första kinesiska maglevtågen byggda i Kina ska enligt de kinesiska myndigheterna börja testköras innan årets slut.

Maglevtåg, som använder sig av elektromagneter både för att lyfta upp tåget så att det svävar över rälsen och för att driva fram tåget, slipper i stort sett helt den friktion som bromsar vanliga tåg som rullar fram på hjul. Världens första maglevtåg i kommersiell drift, som invigdes den 31 december 2002, finns också i Kina, men det är ett tysktillverkat tåg som går mellan centrala Shanghai och flygplatsen Pudong utanför Shanghai.

De nya inhemskt tillverkade maglevtågen ska trafikera en 18,5 kilometer lång sträcka mellan South Railway Station och Huanghua-flygplatsen i Changsha, som är huvudstad i Hunanprovinsen. Tågen, som är av låg- och medelhastighetsvariant med en topphastighet på cirka 100 kilometer i timmen, började byggas i maj 2014 av företaget Zhuzhou Electric Locomotive Co. Kostnaden beräknas uppgå till 565 miljoner dollar och hittills har 82 procent av den totala investeringen använts.Enligt Zhuzhou Electric Locomotive Co är deras maglevtåg säkrare, tystare och har en mindre svängradie, vilket gör dem mer miljövänliga.