Under sommarmånaderna frodas växligheten och nu är det även högsäsong för ogräsbekämpning. Trafikverket bekämpar växtlighet på banvallar och bangårdar för att upprätthålla säkerheten för resenärer och personal. Till sin hjälp finns bland annat ett specialbyggt tåg som bekämpar ogräs vid spåren.
Ogräs och annan växtlighet på driftplatser och banvallar är dels ett trafiksäkerhetsproblem, dels ett arbetsmiljöproblem för växlings- och underhållspersonal. Växtligheten kan skymma signaler och öka risken för att personalen halkar eller snubblar. Växtlighet gör det också svårare att underhålls- och säkerhetsbesikta spåranläggningen och försvårar vissa typer av underhållsarbeten.
Trafikverket samråder alltid med kommunernas miljökontor för att säkerställa att känsliga områden inte besprutas, till exempel skyddsområden för vattentäkter, sjöar och vattendrag. För att ytterligare minska risken utförs ingen bekämpning när det regnar eller när det blåser kraftigt.
På sikt bidrar växtligheten till att dräneringen av banvallen försämras och att banvallen bryts ned. Tillväxten av organiskt material i ballasten gör att ballastrening behöver utföras oftare, vilket är en komplicerad och kostnadskrävande underhållsåtgärd. Detta innebär sammantaget kraftigt ökade underhållskostnader för Trafikverket. Behovet av kemisk ogräsbekämpning ökar också på banvallar med mycket organisk material i ballasten.
Det är inte ekonomiskt och praktiskt genomförbart att utföra ogräsbekämpningen manuellt på alla driftplatser och banvallar. Detta skulle dels vara mycket kostnadskrävande, dels ta så lång tid att trafiken skulle hindras på många högtrafikerade sträckor.
Kemisk ogräsbekämpning utförs så att miljöpåverkan ska bli så begränsad som möjligt. Det är enbart på bangårdar och banvallar som kemisk ogräsbekämpning förekommer. På dessa platser är det enligt lag förbjudet för allmänheten att vistas.
Källa: Trafikverket