Projekt Ostlänken har tagit fram en entreprenadstrategi där inriktningen för kommande byggskede pekas ut. Bakom strategin ligger ett omfattande researcharbete som gett värdefull kunskap om hur megaprojekt bör paketeras och handlas upp. Det skriver Trafikverket.
Strategin, som nyligen antogs av Trafikverkets styrelse, bygger på en dialog med ett stort antal aktörer i branschen och erfarenheter från stora projekt i andra länder. Från och med idag finns en populärversion av strategin på projektets hemsida.
- Ett skäl till varför vi tagit fram strategin är att vi vill få in frågorna redan i projekteringsskedet samt ha möjlighet att kunna kommunicera med marknaden så tidigt som möjligt, säger Johan Sundin, upphandlingsansvarig i projekt Ostlänken.
- Storleken på projektet gör att det troligtvis inte finns tillräckligt med resurser i Sverige, vilket öppnar upp för utländska aktörer. Från projekt Ostlänkens sida har vi därför velat ha gott om tid på oss för att hinna informera och skapa dialog på flera marknader.
Entreprenadstrategin blev klar och godkänd av Trafikverkets styrelse strax innan sommaren.
Johan Sundin berättar hur arbetet har gått till:
- Vi är mycket måna om få ta del av erfarenheter från andra länder om hur man driver stora infrastrukturprojekt. I Sverige har inte höghastighetsjärnväg byggts tidigare, något som andra länder däremot har erfarenhet av. Det är därför viktigt att få ta del av deras erfarenheter och sätt att tänka varför vi har besökt ett antal utländska järnvägsförvaltningar. Parallellt har vi också tittat närmare på de arbeten som gjorts i andra stora projekt inom Trafikverket, t ex Förbifart Stockholm och Västlänken, för att få deras syn på innehållet i en entreprenadstrategi. Vi har även träffat ett 80-tal olika företag, svenska och utländska, för att lyssna av hur de ser på projektet.
Johan avslutar:
- Sammantaget har vi försökt att ta tillvara arbete och insikter från både svenska och utländska projekt, i stället för att uppfinna hjulet igen. Uttrycket ”steal with pride” passar bra, och det har säkert inverkat till det positiva omdömet om strategin. Nu ser jag fram emot att se vad responsen blir när populärversionen görs tillgänglig via vår hemsida.
Källa: Trafikverket