På 2030-talet kan metron Helsingfors få en metrolinje norrut. Men staden förbereder sig för nya linjen genom att redan nu spränga under jorden.
Utrymmen sprängs för en metrostation i Mellersta Böle. Att spränga under jorden i ett senare skede då bostäder och kontor byggts i området skulle i princip vara mycket svårare eller närmast omöjligt.
Den tänkta metrolinjen kan tänkas gå från Kampen till Tölö, Olympiastadion, Mejlans, Böle och därifrån vidare norrut. Vd för HST Ville Lehmuskoski säger till Finlands radios Helsingforsredaktion att linjen kunde dras längs med Tusbyleden ut mot Helsingfors-Vanda flygplats.
- En ytterligare gren kunde gå via Vik mot Malms flygplats och vidare till Östra centrum, säger Lehmuskoski.
Det underjordiska utrymmet i Mellersta Böle kan också användas för snabbspårväg om staden skulle besluta sig för det istället. Ifall en snabbspårväg byggs längs Lahtisleden kunde tåget svänga till Böle och där åka ner under jorden, spekulerar Lehmuskoski.
I Helsingfors Generalplan 2002 gjordes en reservering för en andra metrolinje från Sandhamn och Degerö via Skatudden, Kampen och Tölö till Böle, med en eventuell förlängning till Helsingfors-Vanda flygplats eller Vik. Inga beslut har tagits, men en del av sträckorna har utretts närmare, speciellt sträckan mellan Kampen och Böle.
Inom den närmaste framtiden kommer kollektivtrafiken från centrum till Degerö inte att skötas av tunnelbana, utan av en spårvägsbro, som antagligen börjar byggas 2017
Källa: Finska Radions Helsingforsredaktion