Sveriges Byggindustrier välkomnar att Socialdemokraterna ser järnvägen som en viktig valfråga. Man tror dock inte att det är rätt väg att gå med ett ”förstatligande” av järnvägsunderhållet. Sannolikt måste organisatoriska åtgärder vidtas, men att låta Trafikverket sköta järnvägsunderhållet i egen regi är inte rätt väg att gå.
- Det var inte bättre förr, när underhållet utfördes av en monopolleverantör inom dåvarande Banverket. Konkurrensen har medfört att vi får ut mer järnvägsunderhåll för varje satsad krona idag än tidigare. Trafikverket bör i det korta perspektivet bilda en kraftfull enhet som med extraordinära insatser återtar greppet om kvaliteten på spåret inom en femårsperiod. Parallellt bör Trafikverket arbeta med långsiktig uppbyggnad av ett system som klarar framtida krav på järnvägen, säger Lars Redtzer, Infrastrukturansvarig på Sveriges Byggindustrier
Sveriges Byggindustrier ser positivt på den aviserade satsningen på järnvägsunderhållet som Socialdemokraterna presenterade idag. Under den kommande planperioden vill Socialdemokraterna lägga tio miljarder kronor på underhåll utöver de anslag som Alliansen redan lagt. Satsningen ska finansieras med hjälp av den vägslitageavgift som Socialdemokraterna vill införa.
- Bristerna inom järnvägsområdet är påtagliga och de syns i vår vardag och påverkar oss alla, såväl pendlare och resenärer som industrin och godstransporterna. De brister vi ser idag har uppkommit under en lång tid av eftersatt underhåll som sannolikt i hög grad beror på för låga anslagsnivåer i kombination med ett ineffektivt resursutnyttjande under den tidigare monopolregimen säger Björn Wellhagen, Näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier.