Fortsatt spårsatsning i Göteborgs Hamn

Foto: APM Terminals

Ytterligare järnvägsspår som går hela vägen in på terminalen har länge stått högt på önskelistan hos APM Terminals kunder. I höst står ett sjätte järnvägsspår klart och samtidigt förlängs spårlängden för att kunna ta emot tåg som är 750 meter långa.  

Från och med i höst kommer APM Terminals, som driver containerterminalen i Göteborgs hamn, att kunna ta emot tre fullängdståg samtidigt jämfört med dagens två fullängdståg 

- Vi ökar vår kapacitet på centralharpan med hela 50 procent samtidigt som våra tågoperatörer gynnas av en ökad tågkapacitet på 15 procent när vi går från 640 till 750 meter spårlängd. Det här är en positiv satsning för svenskt näringsliv där vi snabbar upp hanteringen för våra tågoperatörer och erbjuder konkurrensfördelar genom ökad lastkapacitet, säger Keld Pederson, VD på APM Terminals. 

Utöver de förlängda spåren innehåller den nya satsningen även två nya järnvägskranar, en investering som ger ökad driftsäkerhet och bättre arbetsmiljö.

Cirka hälften av alla containrar till och från containerterminalen transporteras idag med järnväg vilket innebär stora miljövinster. Godset fraktas via 25 tågpendlar till den svenska och norska marknaden och ger näringslivet tillgång till terminalens breda utbud av fartygslinjer till viktiga import- och exportmarknader.

Järnvägssatsningen är en del i APM Terminals investeringar på totalt drygt 800 miljoner fram till år 2016, för att öka kapaciteten, effektiviteten, produktiviteten och konkurrenskraften på terminalen.