SJ.se är en av Sveriges mest besökta webbplatser. Nu ska den utvecklas och förbättras med hjälp av SJs resenärer.
– Vi vill öppna oss ännu mera och ta hjälp av våra kunders smarta utvecklingsförslag, säger Helga Baagøe, SJs kommunikationsdirektör.
I projektet ”Nya sj.se”, som arbetar med utvecklingen av SJs nya webbplats, används ”crowdsourcing” för att med kundernas hjälp få tips och idéer.
– Vi vet att våra resenärer har många kloka idéer om hur SJs digitala tjänster kan bli bättre. På det här sätter öppnar vi oss och ber om tips på hur vi tillsammans bäst tar sj.se in i framtiden, säger Helga Baagøe.
Det kan röra sig om allt ifrån att det ska bli lättare att boka biljetter, hur man uppgraderar från 2 till 1 klass ombord, få hänvisning att hitta sin enskilda sittplats, byta till bättre sittplats, få väderinformation på resmålet eller kunna resa biljettlöst med mobilen.
SJs och kundernas dialog kring förbättringsförslagen via crowdsourcing gör i tre steg under våren. Steg 1 inleds denna vecka:
· Steg 1: Via en ”förslagslåda” uppmanar SJ sina kunder och medarbetare att skicka in idéer, behov och förslag via en särskild sajt.
· Steg 2: Via en blogg, som lanseras senare i vår, kommer SJ att berätta om hur utvecklingen av sajten fortlöper och visa exempel på hur nya sj.se kommer att se ut.
· Steg 3: I juni lanseras en första beta-version av nya sj.se som alla kunder är välkomna att tycka till om och bidra till att förbättra under hösten.