Roslagsbanan fortsätter att upprustas och byggas ut

Roslagsbanan. Foto: Christer Wiik
Roslagsbanan. Foto: Christer Wiik

Under 2008 påbörjades den dubbelspårsutbyggnad som ska avslutas i år när flera av Roslagsbanans sträckor stängs av under året. Den första avstängningen görs redan från 24 februari till 19 juni när banan mellan Rydbo och Österskär stängs. Från mitten av juni till mitten av augusti utökas avstängningen att gälla från Hägernäs till Rydbo. Kårstalinjen stängs av mellan Roslags Näsby och Kårsta från 20 juni och fram till 13 december.

 Förutom utbyggnad till dubbelspår genomförs även tillgänglighetsanpassningar vid stationer och i vagnar, bullerdämpande åtgärder samt säkerhetshöjande åtgärder som exempelvis bommar, hinderdetektorer och nya planskilda korsningar.

 Under utbyggnaderna förbereds utrymmet runt plattformarna, där det är möjligt, för att trafik med längre tåg ska kunna köras i framtiden.Idag begränsas trafiken på Roslagsbanan av att vissa sträckor endast har enkelspår. Dessutom är vagnparken i stort behov av modernisering och handkappanpassning.

Bristen på dubbelspår medför att trafiken under rusningstid för närvarande inte går att utöka. Trycket på Roslagsbanan förväntas öka genom att Nordostsektorn utvecklas kontinuerligt med fler bostäder och arbetsplatser.

- Vi bygger i kuperad terräng med både berg och lös lera, vilket ställer särskilda krav när man bygger ut banan, säger Marianne Gundmark, informationsansvarig för Roslagsbanans utbyggnad.

Vägbron vid Svinningeleden byts ut helt. I år byggs banan ut till dubbelspår mellan Rydbo och Åkers Runö. Från Åkers Runö till Åkersberga finns redan dubbelspår.

I Rydbo ersätts halvbommarna med helbommar och en säkrare gångpassage med bommar vid plattformar.

Mellan 20 juni och 17 aug vänder tågen vid Hägernäs, när dubbelspåret ska kopplas in på Rydbo station. Det handlar då om att flytta kontaktledningar och att anpassa signalsystemet.

- Över dalgången mellan Täljö och Åkers Runö vid Gottsunda byggs en viadukt. Inne i skogsområdet anläggs en gångtunnel som gör det säkrare att passera banan om man är ute och strövar i skogen, fortsätter Marianne Gundmark.

Kurvor rätas också ut mellan Rydbo och Täljö och hastigheten kan därmed ökas till 80 km/h som är banans högsta hastighet.

Under avstängningen mellan Roslags Näsby och Kårsta ska två nya dubbelspårssträckor byggas. En mellan Visinge och Täby Kyrkby och den andra mellan Kragstalund och Vallentuna. Sträckorna däremellan Täby Kyrkby - Kragstalund samt Roslags Näsby - Visinge är även i fortsättningen enkelspår.

 Mellan Visinge och Norrortsleden rätas även den så kallade Visingekurvan ut i samband med utbyggnaden till dubbelspår. Det byggs även två nya järnvägsbroar och en friluftspassage.

På sträckan Kragstalund-Vallentuna flyttas Bällstas plattformar ca 150 meter söderut till andra sidan av Mannhemsvägen för att få plats med en ny plattform mellan spåren.

 Längs hela Roslagsbanan sker omfattande bulleråtgärder för att minska bullret från tågen. På vissa sträckor monteras 70 cm höga spårnära skärmar i betong, ett bra och effektivt alternativ till höga bullerplank och bullervallar.

 Planering pågår för en ny depå för att ställa upp tågen vid Molnby, även om det i dagsläget ser ut att bli en enklare uppställningsplats med verkstadsplats för de nya tågsätten. Depån vid Mörby kommer att vara kvar inom överskådlig tid.