Den fjärde september 2013 får nog nu betraktas som ett historiskt datum, åtminstone i svenska infrastruktursammanhang. Det var då som den långdragna följetongen, projekt Hallandsås, bokstavligen kunde se ljuset i tunneln i och med att båda tunnelrören för den dubbelspåriga järnvägen blev färdigborrade.
– Nu går Hallandsås från ett tunnelprojekt till ett järnvägsprojekt, säger Magnus Alm, Trafikverkets informatör i projekt Hallandsås.
– Det är en historisk dag. Vi har i princip arbetat dygnet runt sedan projektets omstart för åtta år sedan och projektets runt 600 medarbetare känner idag stolthet, uttryckte en rörd Per Rydberg, projektchef på Trafikverket, i samband med genombrottsceremonin, som firades stort vid Trafikverkets projektkontor vid nordskånska Förslöv.
”Från en smal grusväg till en flerfilig motorväg”
Projekt Hallandsås innebär två 8,7 kilometer långa järnvägstunnlar mellan Båstad i norr och Förslöv i söder. När dubbelspåret genom åsen har färdigställts möjliggörs en fördubbling av tågens godsvikt, en ökning av antalet tåg från dagens fyra till 24 per timme, samt att tågen kan köra i 200 km i timmen i stället för dagens 80.
− Vi har tagit det avgörande steget mot att få bort Västkustbanans enskilt besvärligaste flaskhals och kapacitetsmässigt kan man likna det vid att gå från en smal grusväg till en flerfilig motorväg, säger Per Rydberg.
Komplicerat bygge
Efter att projektet hade legat nere sedan 1997, återstartade tunnelbyggnationen 2005 med den specialtillverkade tunnelborrmaskinen Åsa och med Skanska-Vinci som entreprenör. I de två tredjedelar av rören som återstod att bygga har Åsa lagt ett betongrör efter sig, bestående av cirka 40 000 betongsegment. Projektet har också använt avancerad frysteknik och unika förbehandlingsmetoder för att ta sig igenom den extrema geologin med söndervittrat berg, rikliga vattenmängder och höga vattentryck.
− Vi har visat att det går att bygga en tät och stabil tunnel genom den komplicerade Hallandsås och samtidigt klara de höga miljökraven. Våra duktiga och dedikerade medarbetare har fått det erkännande de så väl förtjänar, uttryckte Per Rydberg.
Även Dan-Magnus Sköld, projektdirektör på Skanska-Vinci, huvudentreprenören i projektet, var naturligtvis också mycket glad över genomslaget.
- Alla som arbetar i projektet har gjort en fantastisk insats! Vi har tillsammans lyckats genomföra ett mycket utmanande tunnelprojekt med tuffa miljökrav på ett väldigt bra sätt, säger Dan-Magnus Sköld
Tvärtunnlar kvarstår
Nu när huvudtunnlarna är färdigdrivna i projekt Hallandsås, ska järnvägsdelen påbörjas i projektet, men först återstår en del andra arbeten.
- Just nu pågår inga installationsarbeten utan det är främst arbete med demontering av tunnelborrmaskinen samt inkörning av underballast som pågår. säger Ulf Angberg, informationschef på projekt Hallandsås.
Ännu kvarstår även arbeten för att färdigställa projektets tvärtunnlar
- Alla tvärtunnlar beräknas vara färdiga under det första kvartalet 2014, säger Ulf.
Demonteringsarbete
Tobias Andersson, blockchef på tunnelborrmaskinen berättar om demonteringsarbetet för TBM:en Åsa:
- Först monteras alla kuttrarna av från borrhuvudet. Därefter delas borrhuvudet i bitar så att det enkelt kan transporteras ut. För att underlätta delningen av borrhuvudet skar man först av en del längst ner. När denna bit hade avlägsnats roterades borrhuvudet så att man kunde fortsätta att ta loss en ny bit längst ner. Därmed kunde allt arbete göras säkert från markplan, jämfört med om man hade varit tvungen att utföra arbetet uppe på borrhuvudet. Inga stora bitar av borrhuvudet riskerade heller att falla ner.
Nu när borrhuvudet är bortmonterat ska hela Åsa, förutom skölden, köras ut mot norr på den räls som har lagts ut.
- Transportband, rör och räls som gått från arbetsplatsen i söder och in till TBM håller på att plockas bort. Tunneln ska tömmas från allt så att järnvägsinstallationerna kan påbörjas, säger Tobias.
- Skölden som är den skyddande delen längst fram på borren kommer att gjutas in och lämnas kvar i berget och bli som en extra armering mellan lining, bakfyllnad och berg, säger Ulf Angberg och påpekar samtidigt att det är upp till borrtillverkaren att avgöra Åsas fortsatta framtid.
- Herrenknecht, företaget som har tillverkat Åsa, bestämmer vad som ska skrotas och vad som är värt att behålla till andra tunnelborrmaskiner.
- Hela nedmonteringen och utkörningen av TBM beräknas ta cirka tre månader. När Åsa är ute ur mottagningskammaren som den nu står i, ska kammaren linas, det vill säga, kläs in i betong så att den också blir rörformad och tätad som resten av tunneln, säger Tobias Andersson
Organisationsförändringar
Även organisationsmässigt förändras strukturen i projekt Hallandsås.
- En stor del av den personal som arbetat med tunnelborrmaskinen, främst på Skanska-Vinci, lämnar projektet innan årsskiftet. Viss personal kommer att finnas kvar från Skanska-Vinci som gör bland annat förberedelser för järnvägsinstallationer, som att köra in underballast med mera, säger Ulf Angberg.
2014 blir installationsår
I början av mars 2014 inleds installationsarbetena med full kraft.
I taket kommer kontaktledningar, normalbelysning och antennkablar att installeras. Längs med tunnelväggarna monteras räcken, nödljus, skyltar och signaler. Därtill kommer arbetet med att installera järnvägsteknik i de färdiga tvärtunnlarna. Själva banläggningen kommer att genomföras sent i projektet och inleds först under 2015, alltså samma år som projektet beräknas gå i mål.
- Den stora utmaningen i projektet efter att tunneldrivning är klar är att det nu är en mycket stor mängd arbeten som skall göras och som av logistiska skäl kräver en minutiös planering. Exempelvis skall över 3 500 armaturer installeras och över 40 mil kabel skall läggas ut, avslutar Ulf Angberg.