Svenskt missnöje med punktlighet

Arkivbild

EU-kommissionen har undersökt hur nöjda medborgarna i medlemsländerna är med järnvägens service.  Eurobarometer kallas opinionsmätningarna som EU-kommissionen regelbundet genomför inom olika ämnesområden. Eurobarometern om tågservicen genomfördes under januari-februari. Kanske ska den svenska vintern vägas in i det markanta svenska missnöjet med punktligheten. 25 537 EU-medborgare deltog i undersökningen. Av dessa var 13 procent regelbundna resenärer, 67 procent tillfälliga och 20 procent icke-resenärer.

Punktligheten är ett område där Sverige utmärker sig. Bara två länder har mer missnöjda resenärer. Det svenska missnöjet överträffas dock i två stora länder med omfattande järnvägsnät – Tyskland och Frankrike. I Frankrike är hela 49 procent missnöjda, och i Tyskland 43 procent. Italien ligger i nivå med Sverige, 41 procent missnöjda.

I Österrike, Irland och Spanien är många nöjda med punktligheten, i Österrikes hela 83 procent, Irland 82 samt Spanien där 77 procent är nöjda med punktligheten.