Norge satsar på Europas modernaste järnväg

Foto: Trafikverket

Moderniserar för 20 miljarder norska kronor

Under ett decennium investerar Norge 20 miljarder kronor som kommer att föra landet i spetsen i Europa inom digitaliseringen och moderniseringen av järnvägen. Bane Nor har tecknat ett av landets största teknikavtal på totalt 7,5 miljarder med Siemens.

Ett nytt digitalt signalsystem för järnvägstrafik ska utvecklas. Det innebär att signalerna kommuniceras via ny IKT-utrustning ombord på tågen och inte via analoga ljussignaler längs linjen som idag. Dessutom är ett nytt digitalt system för trafikledning en del av moderniseringen. Systemet kan också göra förarfria tåg möjliga.

Förutom kontraktet med Siemens har Bane Nor tidigare tilldelat ett systemkontrakt på cirka 2,5 miljarder norska kronor till Thales och Alstom.

– Detta är ett av de största teknikkontrakten i Norge och det händer på järnvägen. Jag är stolt över det, och du kommer att vara stolt över det, sade statsminister Ketil Solvik-Olsen för att peppa anställda från Bane Nor när Siemens-kontraktet tecknades.

– Vi upplever en stor ökning av antalet passagerare på järnvägen, och ERTMS kommer att göra det möjligt för ännu fler människor att lita på järnvägen som ett pålitligt transportmedel, säger Solvik-Olsen.

– Behovet av förnyelse är drivkraften bakom ERTMS-projektet. Dagens anläggningar är byggda med reläteknologi som var modern runt kriget, och då pratar vi om första världskriget som installeras från femtiotalet och framåt. Totalt har vi idag 336 anläggningar och mer än 15 olika varianter, som i princip kan ersättas med ERTMS, säger Sverre Kjenne, chef för digitaliserings- och teknikavdelningen i Bane Nor.