Innovativ teknik i Crossrails spår

Kabelskyddssystem i Crossrailtunneln. Foto: Crossrail
Rulltrappor och belysning installeras i biljetthallen till den nya stationen Tottenham Court Road. Foto: Crossrail

Europas största infrastrukturprojekt, Crossrail i London, får flera system som ligger i järnvägsteknikens framkant. Bland annat kommer första gången en ny typ av vibrationsdämpande betongslipers, som kallas HAS, användas i kommersiell trafik. Tekniken har tagits fram av en av Crossrails huvudentreprenörer, Alstom, som även utvecklat en annan av Crossrails innovationer, fasta kontaktledningar specialanpassade för trånga utrymmen.

Text: Simon Matthis

Invigningen av Crossrail, Storlondons nya regionaltågssystem, tillika Europas största infrastrukturprojekt, närmar sig med stormsteg. 2018 är det invigningsklart och 2019 ska hela nätverket vara i full trafik. Pendeltågssystemets tunnlar och spår är i stort sett färdigbyggda, men en hel del arbeten återstår med de många nya stationerna längs den nya spårinfrastrukturen. Samt förstås testkörningar. Tidigare i vår visades en grupp europeiska journalister från branschmedia, däribland Nordisk Infrastruktur, ned i tunnlarna.

Arbetet med Crossrail har pågått i mer än 10 år och den sista stora upphandlingen av bland annat en underhållsdepå, signalsystem, spåranläggningar, kontaktledningar samt elförsörjning har gått till ett joint venture, ATC, lett av den franska infrastrukturjätten Alstom och med deltagande av de två brittiska teknikföretagen Costain och TSO.

Medan Alstom kammade hem detta stora infrastrukturkontrakt i mångmiljardprojektet blev de snuvade på tågkontraktet, som gick till ärkerivalen Bombardier. Bombardier bygger 65 tåg speciellt utformade för Crossrail i Derby i England.

Prislappen för underhållsdepån som ligger i Plumstead, 26 miljoner pund, är den största delen av det sista kontraktet. Plumstead blir centret för Crossrails underhållspersonal och utrustning för underhållsarbeten.  

Vibrationsdämpande slipers
På rundvandringen var underhållsdepån dock ingen hållpunkt.  Det blev mest långa promenader i tunnlar och då först och främst tunnelavsnitt utrustade med de nyutvecklade vibrationssliprarna HAS. Systemet har utvecklats av Alstom och företaget Sateba, och eftersom det här är första gången det installeras blir Crossrail något av en referensanläggning för det. HAS består av betongslipers monterade i fjädrande dynor som i sin tur sitter fast i en skoformad anordning. Systemet dämpar markbundet buller och vibrationer som uppkommer i kontakten mellan spår och hjul.

Rörliga sliperfria spår
HAS är enligt Alstom minst lika effektivt när det gäller att dämpa vibrationer som rörliga sliperfria spår (”floating slab track”), men jämfört med dem är de, enligt Alstom, kostnadseffektivare, går snabbare att installera och är lättare att underhålla. Lösningen används bara på vissa etapper av Crossrail som är speciellt störningskänsliga, exempelvis nära bostadsområden. HAS kan monteras längs med traditionella sliperspår och tar lika lång tid att installera som dem. Arbetstakten är cirka 50 meter om dagen.  Rörliga sliperfria spår, som finns på andra ställen i Crossrails tunnlar, tar längre tid att få på plats – tempot ligger på i  snitt 15 meter sådana om dagen - och till det krävs även specialutbildad personal. Totalt har 5000 HAS-sliprar installerats i tunnlarna.

HAS ska även vara en mer kompakt lösning än rörliga sliperfria spår, vilket kan minska tunnlarnas diameter med omkring 30 centimeter.

HAS är inte avsedd för tung godstrafik utan framför allt anpassad för tunnelbanetåg med axellaster på 18 ton och för en maxhastighet på 100 kilometer i timmen.

 

Fasta kontaktledningar

Efter HAS är den andra viktigaste nyheten på Crossrails spåranläggning fasta kontaktledningar (”Rigid Overhead Catenary”), enligt Alstom. Det är också en betydligt mer kompakt lösning, med omkring 80 procent färre komponenter, i synnerhet färre matningsstationer, än traditionella kontaktledningar.

Det är första gången systemet används i Storbritannien för att strömförsörja passagerartåg i tunnlar. Det framhålls som ett kostnadseffektivt alternativ till traditionella kontaktledningar där utrymmet är begränsat. Kontaktledningen består av en aluminiumprofil i vars underkant det sitter en kopparkontakttråd.

Kontakttråden inte mekaniskt spänd
Kontakttråden är inte mekaniskt spänd, vilket gör det lätt att byta ut den eller någon annan komponent (enligt Alstom ska det max ta två timmar att byta ut vilkensomhelst av komponenterna). Det i sin tur medför ett mer kostnadseffektivt underhåll.
Den fasta kontaktledningen innebär, enligt Alstom, ett mer stabilt gränssnitt mellan strömavtagare och kontakttråd. Kontaktledningarna har installerats längs 40 kilometer spår. Totalt är Crossrail omkring 100 kilometer.